Astra 2D by night
Vidal
2011-05-26 20:21:13 UTC
Jeg har bemærket at min opsætning til at modtage 2D -
80 cm parabol - er langt bedre om dagen end om natten.

Efter klokken ca. 21, pixellerer billederne, ind i mellem
så meget, man ikke kan følge udsendelserne på fornuftig
vis, mens det i dagtimerne kan måle sig med digital dansk
TV.

Er det en tilfældighed, er der andet at stille op med det,
end en større parabol?
--
Venlig hilsen,

Vidal
Hauge
2011-05-26 20:34:15 UTC
Post by Vidal
Er det en tilfældighed, er der andet at stille op med det,
end en større parabol?
Holder selv til i Egå, og her er en 80'er ikke god nok til 2D, så jeg
tror at du vil have samme problem i Hinnerup, omend det er lidt mere mod
vest, dog ikke ret meget ;o)

Kan ikke engang få stabilt 2D på en 90 cm. torodial, så jeg vil mene du
skal lidt op i størrelse.

Hvad der lige sker kl 21, ved jeg ikke helt, men om det kan være noget
med solen og atmosfæren ved solnedgang, kan kun gisnes om, med det er
der sikkert nogen der ved i dk.videnskab.

Men uanset hvad, så er 80 cm. ikke nok i Hinnerup.

Mvh Hauge
Vidal
2011-05-26 22:03:18 UTC
Post by Vidal
[...]
Sjovt nok her 23:50 i aften er der et rimeligt signal,
dog med enkelte pixelleringer. På Holmsland Klit får jeg
perfekt signal døgnet rundt, det er dog også med en 100 cm.
Kan ikke engang få stabilt 2D på en 90 cm. torodial, så jeg vil mene du skal
lidt op i størrelse.
Kan du heller ikke få et stabilt signal om dagen på 2D?
[...]
Jeg har lige købt en 110 cm til 69 Euro, alt i alt 78.76
euro hos hm-sat-shop. Det synes jeg er billigt.

Forhåbentligt løser det problemerne. Jeg kunne godt tænke
mig at få Astra 19 ind også. Tror du, det kan lade sig gøre
med én parabol, altså den på 110 cm? Jeg har haft dårlige
erfaringer med diseq på min anden satellit. Det var måske
for billig en udgave, men den slugte/dæmpede mit 2D signal
så meget, at det ikke rigtigt virkede.
--
Venlig hilsen,

Vidal
Karl Erik Christensen
2011-05-26 22:27:06 UTC
Post by Vidal
[...]
Populært sagt er jordkloden i "u-balance". Dvs. den svinger et par
grader nord-syd for ækvator. Derved får satellitter hvis footprint
ligger i yderkanten for stabil modtagelse, hhv. lidt kraftigere- og lidt
svagere signalstyrke. Der findes specielle tabeller over forholdene -
jeg husker bare ikke hvor de kan findes :-)

En større parabolskærm kan afhjælpe fænomenet.

Karl Erik.
--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere
Vidal
2011-05-26 22:34:03 UTC
Post by Vidal
[...]
Man kunne måske justere parabolen om aftenen i stedet for om
dagen, som jeg har gjort, så den virkede om aftenen i stedet
for om dagen? Det er alligevel sjældent jeg ser dag-tv.

Nå, jeg har bestilt en 110 cm i stedet for min 80 cm, måske slipper
jeg for problemerne på den måde?
--
Venlig hilsen,

Vidal
Karl Erik Christensen
2011-05-26 22:54:04 UTC
Post by Vidal
[...]
Nej det vil ikke hjælpe stort, da tidsintervallet ikke er 12-12, men
varierer over året.

Karl Erik.