Skift til digital satellit modtagelse - Tyskland
JHB
2012-02-03 12:01:04 UTC
Hej

Iht. de tyske medier, skifter tyskerne fra analog satellit udsendelser til digital satellit udsendelser i slutningen af April 2012.
Hvormeget skal jeg skifte for at kunne modtage de tyske udsendelser over satellit, når jeg pt. har følgende?

Satellit modtager er en Grundig STR 635 MAC ca. 12-14 år gammel, men mener at LNB er digital, (ved ikke om det kan passe og hvordan ser man det?).

TV er et Sony KDL-37V5500 Full HD 1080 med Bravia Engine 3.

Skal der en ny parabol + reciver til? Hvis ja - hvilket mærke/model vil I anbefale, (der behøver ikke at være kortlæser i, da den kun skal bruges til at modtage de Tyske betalingfrie kanaler med)?

Mvh
Jørn
Ole C
2012-02-03 12:22:43 UTC
Post by JHB
[...]
Det er en analog modtager - og skal altså udskiftes.
Post by JHB
mener at LNB er digital, (ved ikke om det kan passe og hvordan ser
man det?).
Der er ingen forskel på LNB'er til analog og digital modtagelse.
Post by JHB
TV er et Sony KDL-37V5500 Full HD 1080 med Bravia Engine 3.
Dit tv fungerer blot som monitor for satellitmodtageren - så det vil stadig
fungere i forbindelse med en ny sat-modtager.
Post by JHB
Skal der en ny parabol + reciver til? Hvis ja - hvilket mærke/model
vil I anbefale, (der behøver ikke at være kortlæser i, da den kun
skal bruges til at modtage de Tyske betalingfrie kanaler med)?
Du kan få en Triax hos Harald Nyborg for 398 kroner, som dog ikke kan
modtage HD-signaler:
http://www.harald-nyborg.dk/p6888/triax-parabol-satellitmodtager
Hvis du vil have mulighed for at modtage HD-signaler (DVB-S2) skal du noget
højere op i pris - for eksempel:
http://www.parabolshoppen.dk/shop/maximum-xo-30-s-2558p.html
--
vh
Ole C
Frank Damgaard
2012-02-03 20:09:23 UTC
Post by JHB
[...]
Du skal bruge en Universal LNB.
Tyskerne kalder en sådan for "digital tauglich", og det skyldes at alle
analoge sat-kanaler på Astra 19.2 Øst er i low-band og kan klare
sig med en non-universal LNB (dvs. for Astra 19.2: "analog LNB").

Derimod de digitale kanaler på 19.2 Øst er i både low og high band;
og kræver således en Universal LNB , derfor "digital tauglich".
Denne betegnelse bruges altså i Tyskland for digitale kanaler på Astra 19.2 ° Øst.

Du kan måske se i menuerne på din analog receiver om den er sat op til "universal LNB";
dvs. low band oscillator er på 9,75 GHz og high band 10,6 GHz til
hhv. området 10,7-11.7 GHz og 11,7-12,7 GHz.
Skift mellem low og high band sker ved at receiver sender et 22 kHz signal.

Er LNB 12-14 år gammel var det måske på tide at skifte til ny LNB ?
de koster selv i danmark ikke så meget som dengang ....

Få dig en SAT receicer der kan HD kanaler dvs. med DVB-S2 og HDMI,
de fås normalt billigst i butikker syd for grænsen.
Jeg har set dem fra 59-80 € (440 kr og opefter) i Flensburg.
Gamle SD / DVB-S receiver fås fra 39 € (290kr).

Prøv f.eks. Mediamarkt eller Pro-Markt hvis det skal være billigt.

Gå efter "HDTV" betegnelse på satellit-receiver da det normalt
i Tyskland er betegnelsen for en mpeg4/DVB-S2 receiver.
De tyske butikker nævner ofte ikke "DVB-S2" men skriver kun DVB-S !
men står der HDTV er det S2.

Eller evt. tysk netbutik som Smart CX01 HDTV, f.eks. :
http://www.hm-sat-shop.de/hdtv-receiver-smart/

og skal det være lidt mere luksus, f.eks. Vantage , Dreambox,....
En del af "PVR" modeller har harddisk og "twin tuner" og
kræver således en "twin LNB", og at der går to stk sat-antennekabler
ind til receiceren.
unknown
2012-02-03 21:11:22 UTC
"JHB" <***@hotmail.com> skrev i meddelelsen news:4f2bcc85$0$56779$***@dtext02.news.tele.dk...
[...]

Jeg bruger også kun min parabol til, at se de betalingsfrie tyske kanaler
fra ASTRA, akkurat som dig. Jeg så analogt indtil efteråret, da valgte jeg
at skifte til digitalt, ligesom du bliver nødt til nu.

DIT TV
Hvilket tv du har er komplet ligegyldigt. Du bruger slet ikke dens receiver
til at se sattelit-tv fra. Dit tv er helt i orden

DIN LNB
Du skal bare bruge den LNB du har. Der er ikke noget der hedder "digital
LNB". Det er akkurat samme LNB du skal bruge til analogt og digitalt. Din
LNB er helt i orden.

DIN PARABOL
Du skal bare bruge den parabol du har. Der er ikke noget der hedder "digital
parabol". Det er også akkurat den samme du skal bruge, som du har . Også din
parabol er helt i orden.

DIN RECEIVER
Det er den eneste du skal skifte. Ud på den lokale losseplads med den du
har. Den er intet til mere. Du skal hen at købe en ny. Jeg vil foreslå dig
at købe noget kvalitet, da du ellers kan
løbe ind i sådan noget bøw-wærk med at billedet fryser, med det billige
Harald-Nyborg-halløj. Køb noget ordentligt kvalitet. Det er jo ikke dyrt. Og
du får jo en masse gratis tyske kanaler.
Det er da alt værd - de kan lave tv. En tudse, så får du en god receiver.
Men du afgør jo selv hvad du vil ofre. Kvalitet har jo altid kostet penge.
Den receiver du skal købe skal være combi-model, for du skal jo både
bruge den til, at se almindeligt antenne-tv fra (går jeg ud fra) og til at
se satellit-tv fra.
Recieveren skal helt præsis hedde "DVB-S2 / DVB-T2".
(Forklaring: "S" betyder "Satellit" og "T" betyder "Terristisk". Terristisk
betyder at det er til almindelig antenne-tv - altså DR. To-tallet betyder at
anlæget vil kunne vise kanaler som
sender i hd-kvalitet). Du skal derfor sørge for at der står det 2-tal
bagefter "S" og "T".

Jeg købte selv denne modtager og den er perfekt og nem at have med at gøre
og den har fået en god anmeldelse:
http://digitalt.tv/faval-combo-st-2200-cx-ci-t2/

Her er producentens beskrivelse af modellen, som hedder "FaVal Combo ST
2200 CX CI T2" (Den købte jeg)
http://www.max-nordic.com/shop/produkter/kategorie/combo-2/produkt/faval-combo-st-2200-cx-ci-t2.html Det eneste jeg gjorde var et smide min gamle receiver væk og sætte denneny til - vupti så var der tv igen. Det er lige så enkelt for dig. Det er deteneste du skal gøre. Hilsen Åge
Karl Erik Christensen
2012-02-04 13:09:14 UTC
Post by unknown
Jeg købte selv denne modtager og den er perfekt og nem at have med at
http://digitalt.tv/faval-combo-st-2200-cx-ci-t2/
Hvad er det for noget gammelt utidssvarende skrammel at anbefale?

"Bemærk at den trods DVB-T2 ikke kan bruges til HDTV fra Boxer på grund
af krav om CI+ som boksen her ikke tilbyder."

Så skriver du at TV'et er fuldstændig ligegyldigt - samtidig lægger du
vægt på, at boksen skal være med DVB-T2, for at kunne se HD-kanaler.
Hvordan harmonerer det med "TV'et er bare en monitor"?
Hvis der skal modtages HD-kanaler, skal de så ikke også ses i HD-kvalitet?

Var du meget søvnig da du skrev det? :-)

Karl Erik.
--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter
unknown
2012-02-04 13:20:40 UTC
Post by Karl Erik Christensen
Hvad er det for noget gammelt utidssvarende skrammel at anbefale?
"Bemærk at den trods DVB-T2 ikke kan bruges til HDTV fra Boxer på grund
af krav om CI+ som boksen her ikke tilbyder."
Nu skulle de så vidt jeg forstod ikke bruges til Boxers betalings-HD-tv
Ellers er det selvfølgelig for eksempel den her han skal have, også fra Max
Nordic
Så er man 100% med CI+ er der også
http://www.max-nordic.com/shop/produkter/kategorie/combo-2/produkt/macab-st-2300ip-combo-ip-tv.html
[...]
Det harmonerer med at det som det først og fremmest drejer sig er om er at
købe en box som er i orden med det sidste nye.
Post by Karl Erik Christensen
Hvis der skal modtages HD-kanaler, skal de så ikke også ses i HD-kvalitet?
Selvfølgelig, men nu ved jeg ikke om pengene hænger på træerne hos ham.
TV-et kan han jo altid skifte sidenhen sidenhen, for at kunne udnytte
boxen optimalt. Det vigtigste er jo at boxen er i orden, til den dag han
ønsker at
slå til og skifte til fladsærms-tv. Det behøver han jo ikke lige prræsis at
gøre nu, hvis der ikke er penge til den nu.
Post by Karl Erik Christensen
Var du meget søvnig da du skrev det? :-)
Næh

Hilsen Åge
Ole Rasmussen
2012-02-04 21:22:16 UTC
Hej
[...]
Så kunne man jo kigge på denne hér, det er samme box, men den klarer CI+
kravet fra Boxer...

http://digitalt.tv/maximum-ts-4000-cx-ci-pvr/

Er set hos Wupti.com til ca. 1700,- kr.
--