astra2d
s***@lite.dk
2011-08-02 07:43:44 UTC
hej gruppe
er der en som modtager astra2d i området Grenaa,Århus eller Randers
som jeg gerne må komme og kikke på.
jeg selv modtager bbc1, bbc2 itv1,itv2, itv4 mm.,men ikke bbc3 og
bbc4, film4.
jeg har en 120x130 parabol, maximum xo-11 lnb og konig modtager.
har svær med at indstille præcis, derfor vil jeg gerne se hvordan en
rigtig opstilling er.
venligst
stephen frederiksen

Frank Damgaard
2011-08-02 08:08:44 UTC
Post by s***@lite.dk
[...]

Hvad har du af signalstyrke/kvalitet på den frekvens der skulle modtage bbc3/bbc4 ?
Er der system

er det en alm. parabol en LNB i centrum eller er det en multifocus?

Et almindelig fejlfindingstip:

Se på http://www.lyngsat.com/28east.html
Er der systematik i det du kan og ikke kan modtage?
Så vidt jeg se findes BBC Three , BBC Four og film4 kun på "H"orisontal
dvs. hvor der kræves 17-18 Volt til LNB.
(Vertikal kræver kun 11-13 Volt)

Kan det tænkes du har har en fejl undervejs i F-stik/samlinger så der
ikke er nok spænding ved LNB?

eller LNB er defekt?

eller måske kabel er meget langt >>50 meter og har for stor tab?
stephen frederiksen
2011-08-02 10:13:40 UTC
kabel ca 20 m
en fix lnb
undersøger det andet
stephen

stephen frederiksen
2011-08-02 15:43:19 UTC
kan godt modtage fra H transponder, lige nu helt ude af tur. fik 90% og 43%
på 10773H men forsvandt da jeg spændte. Forsøger igen senere
stephen
Post by stephen frederiksen
kabel ca 20 m
en fix lnb
undersøger det andet
stephen
Frank Damgaard
2011-08-02 17:56:15 UTC
Post by stephen frederiksen
kan godt modtage fra H transponder, lige nu helt ude af tur. fik 90% og 43%
på 10773H men forsvandt da jeg spændte. Forsøger igen senere
stephen
ok , det kunne type på det er justering af skærmen der er kritisk.

Husk jo større parabol, jo mere kritisk med justering
da focus-punkt er lille.
(justering både lodret og vandret)

hvis der er møtrik/bolt, så kan det være en fordel at spænde lidt
fra hver side, så tilspænding ikke trækker skæv
(sådan er det på nogle parabolbeslag)
stephen frederiksen
2011-08-02 19:03:09 UTC
tak for alle svarene. jeg har nok et problem med lodret justering, nu skal
den bare findes igen.

hvor lodret skal selve parabolen være.?
jeg målte på beslaget og havde 20 gr stillede ind til 23 gr men da forsvandt
signalet også tilbage til 20 gr

/john
2011-08-02 22:13:46 UTC
Post by stephen frederiksen
jeg har nok et problem med lodret justering
Denne lille dims er en glimrende hjælp:

Måleinstrument som hjælper dig at få en perfekt instilling af parabolen:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2787&n=10

/john
Frank Damgaard
2011-08-03 08:37:48 UTC
[...]
Det kommmer an på hvor skæv graderne er angivet på beslaget
og hvor skæv parabolbeslaget er monteret ....
Disse er kun meget vejledende.

For de aktuelle tal se f.eks. på
http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

Angiv egen position (f.eks. Aarhus), og Astra 2D som satellit giver det:

elevation 24.098 ° (vertikal/lodret)

azimuth 158.63 ° (retning eller 21.37° fra syd)

Du får endda at vide at idag svarer azimuth-retningen
til solens position kl 12:28

Til hjælp kan en simpel sat-finder* anvendes , men til mere præcis
finjustering skal et bedre instrument anvendes (dyrt),
eller evt. satellit-receiveren.
På sat-receiveren anvendes til justering en af de svagere transpondere,
så er det lettest at se når signal bliver bedre.

* sat-finder kan købes mange steder, Jem&Fix, HaraldNyborg, sat-netbutikker....
--
Outlook Express og Vista Mail brugere: Anvend OE Quotefix
så disse programmer kan citere korrekt:
http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/
stephen frederiksen
2011-08-03 12:15:57 UTC
tak til alle
den lille satfinder hyler hele tiden nok fordi bluebird går ind over.
men jeg er fundet en som vil komme forbi og hjælpe.

Ole C
2011-08-03 13:27:15 UTC
Post by stephen frederiksen
den lille satfinder hyler hele tiden nok fordi bluebird går ind over.
Hvad er det for en fugl (- eller fisk)? ;-)
--
vh
Ole C
stephen frederiksen
Ole C
Frank Damgaard
2011-08-03 16:32:06 UTC
Post by stephen frederiksen
tak til alle
den lille satfinder hyler hele tiden nok fordi bluebird går ind over.
men jeg er fundet en som vil komme forbi og hjælpe.
du skal jo skrue ned på knappen, og så justere parabolskål til max visning
evt. igen skrue ned hvis udslag på viser er for stor

PS
peger parabol mod solen og skruer du op, så er der jo fuld "støj"-signal på....
egentlig bare du skruer nok op er der ofte "støj" der fanges.
Brian Lassen
2011-08-03 20:05:46 UTC
Hej.
Ved ikke om det kan hjælpe.
jeg plejer at bruge disse sider, til at vise en god retning på parabolen.
De fleste gange passer indstillingen første gang.
Så er det kun højden som mangler.

http://www.wsidigital.com/azel_finder.htm
http://www.dishpointer.com/

MVH
stephen frederiksen
2011-08-04 16:44:46 UTC
hej
nu kom jeg tilbage til astra2 og eurobird.
signalet er 90% og 63-70 på mange transponder
bbc er forsvundet det samme med itv.
men jeg tror at AZ er på plads, nu skal ELV prøves.
stephen
MVH
stephen frederiksen
MVH