Flere lnb`er?
___P:Sir
2012-01-17 12:28:01 UTC
Vi har 2 hd bokse, som hver kræver 2 tilslutninger til vores parabol.
Deroppe sidder et "quadhoved", så alle dens 4 udgange er besat. HVIS nu vi
vil have endnu en boks i huset, skal der så et nyt større lnb hoved til,
hvor de eksisterende 4 plus den nye kan tilsluttes? Eller kan man sætte en
anden lnb op ved siden af, eller vil den så pege forkert? Det sidste vil jo
være tilfældet, hvis justering af hovederne foregår ved at flytte dem
"sidelæns" på skinnen, i stedet for at dreje det enkelte hoved - men det er
jeg usikker på om er tilfældet?
preben
Sørensen
2012-01-17 14:22:00 UTC
Post by ___P:Sir
[...]
Du skal have en ny LNB med 8 udgange en såkaldt "Octo", den koster ca.
fra 250 hvis du bestiller i tyskland, og sikkert noget dyre i DK.
--
VH.
Sørensen
___P:Sir
2012-01-17 16:04:50 UTC
Post by ___P:Sir
[...]
Det var dét, jeg var bange for. Jeg kan altså ikke bruge en lnb, som
tidligere er brugt til en anden satellit, sætte det ved siden af min quad
lnb på skinnen, og så bare dreje selve hovedet i den rigtige retning? Der
kan altså kun sidde én lnb og pege på canal digital på en skinne? Og den må
så have det nåødvendige antal tilslutninger, hvis jeg forstår dig ret..
preben
Jan B
2012-01-17 21:03:42 UTC
Post by ___P:Sir
Post by ___P:Sir
[...]
Korrekt.
Post by ___P:Sir
Og den må
så have det nåødvendige antal tilslutninger, hvis jeg forstår dig ret..
Jag gissar att det är en Toroid-antenn du har, eftersom du skriver
"flytta på skinnen"?

Om du har svårt att få plats med ett Octo-LNB så finns det också en
annan (dyrare) lösning som kallas "Multiswitch".
Normalt så använder man en annan typ av LNB med 4 _fasta_ utgångar
till en Multiswitch (kallas Quattro istället för Quad). Men det finns
Multiswitch-modeller som kan använda din befintliga Quad-LNB och
skicka ut till många kablar. 8-12-16 är vanligt.

Det finns också ett nyare system definierat för att klara upp till 8
anslutningar (t.ex. 4x dubbel-PVR) med EN kabel. CD:s senaste PVR sägs
vara kompatibel med ett sådant system och
Viasat har levererat den typen av LNB & Mottagare ett tag men jag har
bara sett LNB som klarar max 4 anslutningar. Hur många anslutningar
som CD:s mottagare klarar vet jag inte.

Med 3 st dubbel-PVR måste du ju ha 6 st.
/Jan
Andreas Møller Hansen
2012-01-17 19:02:41 UTC
Post by ___P:Sir
[...]
CanalDigital plejer da at give en multifeed LNB med når man bestiller
multiroom.
Jeg fik i hvertfald en quad LNB med da jeg opgraderede.
--
mvh

Andreas M. Hansen
Sørensen
2012-01-17 20:44:45 UTC
Post by Andreas Møller Hansen
Post by ___P:Sir
[...]
Prøv at læse spørgsmålet
--
VH.
Sørensen
Karl Erik Christensen
2012-01-17 23:21:21 UTC
Post by ___P:Sir
[...]
Du kan ikke bare montere et lnb-hoved mere. Strålere bliver samlet i et
meget lille "brændpunkt".

Men hvis du vil acceptere at naboerne siger "Det er vist KGB der bor
der", kan du bare sætte en skærm mere op - de fås jo næsten bare du
gider hente dem :-)
Du kan vel nøjes med en 40 cm.?

Karl Erik.
--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter
___P:Sir
2012-01-18 08:53:28 UTC
Post by Karl Erik Christensen
Post by ___P:Sir
[...]
Ja det var selvfølgelig en mulighed - nå, den skal vist lige vendes med
"indenrigsministeren" først.
Tak for gode råd.
preben
Sørensen
2012-01-18 16:10:57 UTC
Post by ___P:Sir
Ja det var selvfølgelig en mulighed - nå, den skal vist lige vendes med
"indenrigsministeren" først.
Tak for gode råd.
preben
Er det fordi 250 kr. er for dyrt eller fordi det er for svært at klikke
en ny LNB på og flytte De fire stik ? eller hvordan ?
--
VH.
Sørensen
___P:Sir
2012-01-21 10:25:29 UTC
Post by ___P:Sir
[...]
Jamen jeg ved da ikke hvor svært det er - har aldrig rodet med sådan noget
før.
Men til en start kan du måske henvise til link hvor man kan købe en lnb med
8 hoveder til 250 kr? SÅ må jeg overveje om jeg tør forsøge mig med det
selv.
preben
Ole C
2012-01-21 10:58:08 UTC
Post by ___P:Sir
Post by Sørensen
[...]
Han får muligvis svært ved at finde en LNB med otte udgange til 250 kr., men
her er et eksempel på en fornuftig pris:
http://www.antenne-grossisten.dk/lnb_8_udgange-p-99.html

I princippet bør det være ret nemt at udskifte den gamle LNB, såfremt den
nye kan anbringes præcis som den gamle. Men naturligvis kan finjustering
komme på tale....

I øvrigt undres jeg over denne sætning fra dit oprindelige indlæg: "Vi har 2
hd bokse, som hver kræver 2 tilslutninger til vores parabol". Hvad er det
for en type boks, der skal have to tilslutninger til parabolen?
--
vh
Ole C
Jan B
2012-01-21 12:56:15 UTC
On Sat, 21 Jan 2012 11:58:08 +0100, "Ole C" <***@olec.invalid> wrote:

..
Post by Ole C
I øvrigt undres jeg over denne sætning fra dit oprindelige indlæg: "Vi har 2
hd bokse, som hver kræver 2 tilslutninger til vores parabol". Hvad er det
for en type boks, der skal have to tilslutninger til parabolen?
Det är ju den "klassiska" varianten till PVR med dubbla tuners. T.ex
CanalDigital skickar ut sådan utrustning. Om jag förstått databladen
på Sat-CR LNB som Viasat skickar ut så klarar de bara 4 tuners (alltså
2 PVR med dubbla tuners). OP har tänkt att använda 3x dubbel-PVR.
Ole C
2012-01-21 13:05:14 UTC
Post by Jan B
[...]
Ok.
Det er bare mig der ikke er bekendt med den slags "moderne" udstyr....
--
vh
Ole C
___P:Sir
2012-01-21 19:43:38 UTC
Post by Ole C
Post by ___P:Sir
Post by Sørensen
[...]
Det er Canal digitals hd harddiskoptager. 2 tilslutninger kræves hvis man
skal kunne se ét program, mens man optager et andet.
preben
Ole C
2012-01-21 22:01:29 UTC
Post by ___P:Sir
Det er Canal digitals hd harddiskoptager. 2 tilslutninger kræves hvis
man skal kunne se ét program, mens man optager et andet.
Ja, det er jeg blevet belært om i mellemtiden ;-)
--
vh
Ole C
Frank Damgaard
2012-01-22 10:24:32 UTC
On 2012-01-21 11:25, ___P:Sir wrote:
Post by ___P:Sir
[...]
lige 250 kr kan jeg ikke finde, men jeg bruger selv ofte hm-sat
der har rimelige priser.

http://www.hm-sat-shop.de/lnb-lnb-okta/

Afhængig af mærke/kvalitet fra 33,90€ til 49€ (255-370kr)
+ forsendelsen.

.... og så skal der jo trækkes en del sat-kabler ind, 2 stk. per PVR-box.

::

Alternativ en dyrere løsning (som Jan B nævnte)
med de billigere Quattro LNB + dyr multiswitch :

http://www.hm-sat-shop.de/lnb-lnb-quattro/
http://www.hm-sat-shop.de/multischalter-spaun/
f.eks. ALPS quattro til 23,90€ og en Spaun SMS 5803 NF til 129€
Der fås også multiswitch med kun 6 udgange , men prisen
er den samme som 8 udgange....
Spaun er normalt de bedste (og dyreste), men selv for billegere
mærker (fra 49€) koster en multiswitch-løsning mere end en Okta-LNB.
Fordelen ved multiswitch er at de også fås til løsninger med
f.eks. 16 eller flere udtag, eller løsninger beregnet på
2 eller 4 sat-positioner !
Sørensen
2012-01-23 18:09:50 UTC
Post by Frank Damgaard
http://www.hm-sat-shop.de/lnb-lnb-okta/
Det var også dem jeg tænkte på :-)
Post by Frank Damgaard
Afhængig af mærke/kvalitet fra 33,90€ til 49€ (255-370kr)
+ forsendelsen.
252 kr. i dagens kurs, og sidst jeg bestilte kunne De sende billigere
end danske forhandlere
Post by Frank Damgaard
.... og så skal der jo trækkes en del sat-kabler ind, 2 stk. per PVR-box.
Og han har så De 4 i forvejen så det er kun et kabel til den sidste boks
--
VH.
Sørensen