Dumme dobbelt-lnb - hvordan?
unknown
2011-10-24 17:33:42 UTC
Den dumme dobbelt lnb (Det er sån en sammenhængende Lnb) - den skal tage 1
vest - 5øst.

Jeg har sat lnb-en på parabolen så de er vanret ud for hinanden.

Jeg fandt på 1 vest på den lnb som er længst mod vest og 5 øst på den lnb
som er længst. det gik fint.

På min modtagerbox fik 1 vest lnb-en udgag 1
og 5 øst lnb-en udgang 2

Det går fint - de stationer som jeg vil modtage gik fint ind på tv-et.

Hvis jeg vil se kanaler på 1 vest går det fint
MEN her er det så kæden springer af.

Når jeg stiller tv-et på en af de kanaler som er på 5 øst, ja så er der
intet at se før jeg lige drejer parabolen ca. 5 cm., så komme de frem, men
så er deem på 1 vest jo væk.

HAHAAHA - her er det så lige det praktiske ved en sådan lnb er svær at se.
Der er godt nok 2 lnber i een, men man skal altså ud at dreje parabolen hver
gang.

Øhhhhhh.... hvad gør jeg forkert? - det er vel meningen at hvis man har
stillet den ene ind på 1 vest, ja så er den anden selvfølgelig automatisk i
5 øst-lig retning. Skulle jeg da mene.

Hilsen Åge
unknown
2011-10-24 18:49:05 UTC
Post by unknown
Jeg fandt på 1 vest på den lnb som er længst mod vest og 5 øst på den lnb
som er længst. det gik fint.
Og det skulle jeg gøre omvendt, fandt jeg ud af.

MEN

Resultatet blev det samme. Kun noget at finde på den ene retning.
Hvis man skal se noget på den anden retning skal parabolius have et lille
skub. Men det er jo ikke meningen med det.

????????????????

Hilsen Åge
Elmand
2011-10-24 19:22:52 UTC
Post by unknown
Post by unknown
[...]
Sæt 1 grad vest i midten og dermed 5 grader øst pegende mod vest. Prøv så
at finde 1 grad vest positionen - så skulle 5 grader øst gerne komme
automatisk.
Men det er rigtigt, at disse monoblok er noget l.... , det er betydeligt
lettere med
2 løse LNB.
Har du een løs LNB er det let at stille parabolen ind til 1 grad vest. - sæt
derefter
monoblokken på , den ene i midten og den anden pegende mod vest

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne
unknown
2011-10-24 21:22:47 UTC
Post by Elmand
Sæt 1 grad vest i midten og dermed 5 grader øst pegende mod vest. Prøv så
at finde 1 grad vest positionen - så skulle 5 grader øst gerne komme
automatisk.
Så lykkedes det, selv om det jeg gjorde virkede dybt ulogisk.
MEN det er nu tage munden lidt for fuld, at sige, at 5 øst nu lå præsis hvor
den skulle. Den lå liiiiiige en centimeters penge galt i retningen. Jeg
skubbede derfor parabolen en halv
centimeters penge ud af kurs i retning mod den anden sattelit, så de begge
to nu var en halv centimeter forkert. Så var de begge lige kraftige i styrke
og jeg ser dem sagtens i god kvalitet.

Tak for hjælpen.

Men skulle 5 øst ikke have været med fuld hylestyrke på sat-finderen, når
jeg nu fandt 1 vest med fuld hylestyrke. Lnb-en skulle have en spredning på
6 grader. Det virker bare som om den
har en spredning på øhhhh.....5 eller 7. Det kan jeg ikke helt overskue.

Det var forresten ret ulogisk, at den halve centimeter jeg skubbede
parabolen for at få 5 øst bedre, var i vestlig retning. Hahah.
Post by Elmand
Men det er rigtigt, at disse monoblok er noget l.... ,
Hvorfor det? - Er det det med spredningen der ikke altid er perfekt, som da
jeg nu måtte skubbe parabolen en halv centimeter ud af kurs, for at de begge
var lige kraftige.

Hilsen Åge
Jan B
2011-10-24 21:20:05 UTC
On Mon, 24 Oct 2011 20:49:05 +0200, Åge Halldorsson
Post by unknown
Post by unknown
[...]
Avståndet mellan LNB skall stämma med storleken på parabolen (längden
på armen). Jag vet inte var du bor men t.ex. i Köpenhamn med en 85cm
parabol skall LNB till 5E (det som sitter längst mot väster) monteras
7 mm lägre än LNB till 1W) och ca 6 cm i sida.

Ovan är data från programmet "SMW Link v2"
/Jan
unknown
2011-10-24 21:38:27 UTC
Post by Jan B
[...]
Det lyder overbevisende. Spredningen skal passe med afstand til parabol. Min
skærm er en 50-er.
Det er ikke sikkert at lnb-ens spredning passser til så lille en skærm.
Kan man få en lnb med en anden stredning. Det er jo een lnb hvor der er
indbygge to lnb-er,
så jeg kan ikke ændre spredningen.

Hilsen Åge
unknown
2011-10-24 21:49:07 UTC
Post by Jan B
Avståndet mellan LNB skall stämma med storleken på parabolen (längden
på armen).
Ja, det kan jeg se her.
Her man man købe en dobbelt-lnb, men der står at den kræver en parabol på
8o cm. Det er vel for at stredningen skal blive korrekt.

Mon ikke jeg bare må leve med at spredningen er forkert, når jeg bruger en
50 cm. skærm?
Men signalet er jo kraftigt, så jeg tror det går alligevel

Hilsen Åge
unknown
2011-10-24 21:55:03 UTC
Her kan man købe en dobbelt-lnb, men der står at den kræver en parabol
på 8o cm. Det er vel for at stredningen skal blive korrekt.
Her var linket
http://paraboleksperten.dk/paraboler-tilbehoer-41/lnb-hoveder-43/universal-monoblock-lnb-1-bruger-176.html
unknown
2011-10-25 04:28:25 UTC
Post by unknown
[...]
Jeg kan jo save lidt af det rør som lnb-er er monteret på. Vil det ikke
hjælpe at lnb-en kommer tættere på parabolen, så spredningen bliver
anderledes.

Hilsen Åge
Jan B
2011-10-25 16:34:17 UTC
On Tue, 25 Oct 2011 06:28:25 +0200, Åge Halldorsson
Post by unknown
Post by unknown
[...]
Ja, såga du, så kan du köpa ny parabol sedan ;)

/Allvarlig Switch ON/
* Fokus har du bara på ett ställe i djupled, så du kan inte få bra
signal med fel längd på armen.
* Du tänker åt fel håll med "speglingen", kortare arm ger ännu större
vinkelskillnad.
/Jan

Jan B
2011-10-25 04:30:42 UTC
On Mon, 24 Oct 2011 23:49:07 +0200, Åge Halldorsson
Post by unknown
Post by Jan B
[...]
Om signalen räcker så är det ju OK men du slösar bort lite
signalstyrka som du kan ha nytta av vid regn och snö.

Din Monoblock har lite för stort avstånd mellan LNB för att passa din
parabol.

En generellt bättre lösning består av ett justerbart
sidmatningsbeslag, 2 LNB och en DiSEqC-switch. Ett problem med liten
vinkel på liten parabol kan vara att kunna montera de 2 LNB
tillräckligt nära varandra. Hornöppningen och kroppen kan ta emot.
Beslaget kanske också måste modifieras för att passa. Mät avståndet
mellan öppningarna c-c på Monoblocket så vet du ju att du skall minska
(var det 1cm?). Data från en 55cm parabol anger att avståndet skall
vara ca 44mm. Det kan bli problem.

Kanske bättre att byta parabolskålen till en större?
/Jan
Karl Erik Christensen
2011-10-25 00:12:15 UTC
Post by unknown
[...]
Fysikkens love er uransalige :-)

Indgangsvinkel = udgangsvinkel (på en plan overflade).
Har du aldrig spillet billard?

Omsat til parabolteknik vil det sige, at de signaler der kommer fra
vest, kastes mod øst - og visa versa.

Derfor modtager du 1V på den østligste LNB, og 5Ø på den vestligste :-)

Karl Erik.
--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter