Freesat box til 28.2 øst
Lasse k
2013-04-15 11:32:06 UTC
Jeg bor på Bornholm og modtager de britiske kanaler på 28.2 Øst.
Jeg har et samsung tv med sat motager, men kunne godt tænke mig at købe en
Freesat box.

Er der nogen der kan anbefale en forholdsvis billig (under 1000 kr) freesat
box med pvr fuktion (til USB)?

Lasse
lasse k
Lasse
Elmand
2013-04-15 14:19:48 UTC
Post by Lasse k
[...]
Jeg mener bestemt, at det om kort tid ikke mere er muligt, at se BBC
kanaler fra Danmark- medmindre du har en mega parabol.
Jeg vender tilbage, hvis mit udsagn ikke er rigtigt.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne
lasse k
2013-04-15 18:17:54 UTC
Jeg kan heller ikke rigtigt blive klog på det. Jeg har både læst at det
skulle blive et problem og at det ikke burde være noget problem.
Jeg har ikke været med vognen så længe, har kun modtaget BBC, ITV, Chanel 4
i de sidste 2 måneder via en 100 cm parabol.
ESPERSEN El & Antenne
Karl Erik Christensen
2013-04-18 13:30:06 UTC
Post by lasse k
[...]
100cm var tidligere absolut minimum i det nordlige Jylland.

Så vidt jeg har forstået, skifter BBC programmerne til en mere
retningsbestemt transponder i nærmeste fremtid.

Karl Erik.
http://dmwebdesign.dk/karlerik/
Hauge
2013-04-15 19:14:22 UTC
Post by Elmand
Jeg mener bestemt, at det om kort tid ikke mere er muligt, at se BBC
kanaler fra Danmark- medmindre du har en mega parabol.
En del af BBC'erne er også kommet på den nye og svage sat, så det er vel
et spørgsmål om tid, før vi skal have justeret den gamle 150 cm'er eller
have sat en større op..

Mvh Hauge
Richard
2013-04-18 21:36:29 UTC
Post by Elmand
Jeg mener bestemt, at det om kort tid ikke mere er muligt, at se BBC
kanaler fra Danmark- medmindre du har en mega parabol.
Hm, en engelsk kollega fortalte, at det større udbud af UK-kanaler, vi
har nydt godt af det sidste års tid skyldes, at stationerne er blevet
pålagt at øge udbudet af kanaler, der kan ses uden for UK.

Det fik ham selv til at isvestere i et parabolanlæg rettet mod e28.2.5 –
og han rutter ellers ikke med skillingerne ;-)
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Elmand
2013-04-19 07:14:34 UTC
Post by Elmand
[...]
Forhistorien var vel egentlig dette, at BBC slet ikke var på satellit.
Den gode Murdoch tilbød så gratis for BBC at at oploade kanalerne.
Alle kunne så få et gratis kort til BBC hos Murduch, men blev så naturligvis
bombarderet med tilbud om Murduchs kanaler. Kanalerne var kodet da
BBC ikke havde betalt for at vise film og serier over hele Europa,
Det blev for meget tilsidst for BBC og de opsagde samarbejdet og gik selv
på sattelit ukodet. Af hensyn til deres rettigheder sendte de på en
sattellit
med en spotbeam, der kun kraftigt dækkede England.
40 cm i England- 80cm Vestdanmark - 120 Odense - 3 meter København.
Denne satellit kunne ikke bruges mere og BBC er midlertidig på en bred
erobeam.- Dette skulle fortsætte indtil den nye satellit kommer op.
Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne.

NB: Små fakts kan naturligvis være unøjagtige, men i det store og hele
skulle dette dække "den populærer skrevne forklaring"
Frank Damgaard
2013-04-19 07:45:56 UTC
Post by Elmand
[...]
At flere FreeSat kanaler (28 Øst) kan ses bla. over DK
skyldes bl.a at den gamle Astra 2D satellit skulle pensioneres tidligere end forventet,
og der blev midlertidig placeret Astra 1N på 28 Øst
http://www.ses.com/4628614/astra-1n
Astra 1N var egentlig tiltænkt 19.2° Øst , hvor den vel senere skal flyttes hen.

Efterfølgende er Astra 2F kommet op http://www.ses.com/4628845/astra-2f
og KU spot beam kræver mindst 1.5-2 meter end del steder i DK...
2F har dog kun overtaget nogle af de kanaler der blev flyttet til Astra 1N.
(2F sender også lidt til vestafrika)

Astra 2E er på vej i dette kvartal http://www.ses.com/4233127/upcoming-launches
http://www.ses.com/4628866/astra-2e
Hvor mange kanaler der kommer på UK-spot er ikke kendt, ligeledes
om 2E spot bliver ligeså vanskelig at modtage i DK som 2F ...

Jeg ville vente med at lave større ændringer på parabol indtil 2E er kommet
op og sat i drift , dvs. kanaler flyttet til Astra 2E.

For at se modtagelsesmuligheder med Astra 2F UK spot, test f.eks
med følgende TP (frekvenser):

10.964 H (channel 5, 5 USA, ...)
10.994 H ITV HD mfl
11.127 V Channel 4 HD mfl
11.053 H ITV, ITV+1 (obs ITV sender også på andre transpondere på astra 1N)

PS
Hvis FreeSat kanaler skal ses udenfor UK/Irland så skal kanaler betale
ekstra for rettigheder, så det må formodes at der er et ønske at
satellitten mest dækker UK., med mest effekt der, og så lidt effekt
som muligt andre steder.
Den gamle Astra 2D dækkede i øvrigt ikke UK lige godt, det skulle være
blevet kraftig forbedret med Astra 2F og 2E.

Du kan læse mere om Astra 2D og afløsere på http://www.astra2d.com/
http://www.astra2.org/astra2f.html
lasse k
2013-04-19 10:50:36 UTC
Post by Frank Damgaard
Post by Elmand
[...]
Tak for et god information.

Jeg modtager fint signal på:
10.964 H (channel 5, 5 USA, ...)
10.994 H ITV HD mfl
11.127 V Channel 4 HD mfl (hos mig hedder den dog 11.126, men channel 4 er
der i HD.
11.053 H ITV, ITV+1 (obs ITV sender også på andre transpondere på astra
1N)

Så det er spændende at se om 2E bliver lige sværrere at modtage end 2F. det
må tiden vise.

Er i hvert fald glad for at det kan lade sig gøre med en 100cm parabol på
Bornholm.

Lasse
Frank Damgaard
2013-04-19 15:06:23 UTC
Post by lasse k
Post by Frank Damgaard
[...]
2E og 2F er produceret af samme firma (EADS Astrium) så man kunne formode
dækning bliver den samme, men da satelliterne ikke sidder præcis samme sted
i geostationær bane, så er det ikke sikkert at dækningskort falder ens ud
når man kommer udover hoveddækningsområde.
Post by lasse k
Er i hvert fald glad for at det kan lade sig gøre med en 100cm parabol på Bornholm.
Ja, Astra 2F UK-spot beam er noget "speciel", for lige gennem sjælland er der ikke
god modtagelse. længere mod Øst og nord er der så igen bedre modtagelse
(dvs sydlige Norge, dele af sverige og så øjensynlig også Bornholm).
Det må formodes det er et "side-lobe" der giver udstråling i den retning.

I østlige sydjylland er 90 cm ikke nok, tidligere kunne Astra 2D modtages
med den størrelse....
Hauge
2013-04-21 16:37:12 UTC
Hej
Post by Frank Damgaard
[...]
Dem har jeg så også fået liv i, på en 180 cm. hvor 30% bliver taget af
naboens hus indtil jeg får støbt en sokkel til et bedre sted i haven.

140 cm. kan ikke klare det.

Holder til lige omkring Århus.

Mvh Hauge
Richard
2013-04-20 10:37:44 UTC
Den 18-04-2013 23:36, Richard skrev: Hm, en engelsk kollega
fortalte, at det større udbud af UK-kanaler, vi har nydt godt af
det sidste års tid skyldes, at stationerne er blevet pålagt at øge
udbudet af kanaler, der kan ses uden for UK.
<snip nyttig info>
[...]
Tak Frank (og Elmand) for kommentar og nyttig info; Channel 5 og ITV HD
kan jeg ikke få ind her i Sorgenfri (lidt nord for Kgs. Lyngby). Skal
dog til at verificere opsætningen her, når foråret slår igennem, men
ligger sikkert i det hul, den nævnte UK beam har her i det nordlige
Sjælland.

Og vil spørge min UK kollega i Greve Strand, om han har de nævnte
kanaler fra 2F UK spot.

-- Richard Pade, Sorgenfri, DK
Richard
2013-04-22 16:04:53 UTC
Post by Richard
Post by Elmand
[...]
Ups, jeg må lige korrigere: En ny engelsk medielov påbød public
service-stationerne at transmittere en bestemt minimumsdel af deres
sendeflade via satellit. Primært til gavn for beboere i øde egne med
dårlig dækning via det alm. antennenet mm.

Den nye engelske medielov øgede givetvis det sat-udbud, vi nyder godt af
pt. Men det er i så fald en sidegevinst og afhængig af de anvente
transpondere, som I er inde på.

Beklager hvis min kommentar gav falske forhåbninger ;-)
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Richard
2013-04-18 21:33:35 UTC
Post by Lasse k
Jeg bor på Bornholm og modtager de britiske kanaler på 28.2 Øst.
Jeg har et samsung tv med sat motager, men kunne godt tænke mig at købe en
Freesat box.
Er dit Samsung tvs modtager ikke god nok? Vores virker udmærket til den
og de andre positioner, vi modtager, kun kanaladministrationen er
besværlig via fjernbetjeningen. Hentet over på pc'en går det noget lettere.
Richard Pade, Sorgenfri, DK
lasse k
2013-04-19 10:56:32 UTC
Post by Lasse k
[...]
Modtageren i mit tv er fin, det samler i hvert fald fint svage signaler, men
ved ikke hvordan det er i forhold til andre. Har ikke roddet med parabol før
og ej heller på andre modtagere.

Kunne dog godt tænke mig en freesat boks for at få en lidt bedre EPG og så
ville det heller ikke være dårligt hvad man kunne få en med pvr, da det jo
låser tv'et hvis man vil optage noget på sat og se andet, evt dansk tv.
Kan dog konkludere at jeg må vente til at 2E er taget i drift for at se om
det giver mening at købe en freesat boks.

Jeg har også erfaret at man lige skal over computeren for at sortere alle de
uønskede kanaler fra og få orden på de ønskede...

Lasse
Richard
2013-04-20 11:07:54 UTC
Post by lasse k
Post by Richard
[...]
I vores Samsung TV af 'C'generationen (det var vist 2010) fanger
satmodtageren bedre end den gamle Nokia 6x02, men den var også fra '98.
Måske er moderne bokse endnu bedre.
Post by lasse k
[...]
Ja, EPG'en i Samsung TV'et er ikke for god og bestilte PVR-optagelser er
låst til tidspunkt og længde, så forsinkede udsendelser bliver beskåret.
Værst er, at T/C og Sat-modtagerne er adskilte, så bestilte optagelser
bliver slettet, når man skifter modtager og tilbage igen.

Så tanken om en ekstern harddiskmodtager kan jeg egentlig godt følge.

Hvis du blot vil lege med det, tilbød Pearl.de forleden på deres egen
sat-kanal en latterlig billig modtager til ca EUR 30 + 12 for en separat
CD, der aktiverer PVR-funktionen. Den er vist nævnt her:

http://www.pearl.de/kw-1-SAT+empf%E4nger.shtml

Du får sikkert ikke mere, end du betaler for, men kan afprøve det
eksterne koncept og siden finde den bedst egnede modtager til dit behov.
(Pearl er vel at sidestille med Positiv Fritid i sin tid og Harald
Nyborg i dag IMHO)
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Frank Damgaard
2013-04-21 13:33:39 UTC
Post by lasse k
Post by Richard
[...]
tja, mit indtryk af de Samsung TV jeg har prøvet er at jeg overhovedet ikke kan
lide menuer og fjernbetjening. Derudover den tåbelige adskillelse af brug af DVB-T/C og S
slet ikke egner sig i DK (undtagen man måske kun har DVB-S-S2 med canal digital,
kun DVB-C eller kun DVB-T med boxer...).

Generelt er settop-bokse mere avancerede end moderne digital TV, men settop-boks
producenterne har jo også mindst 10 år forspring ... ;)

Det gamle Force lavede bokse med gode menuer, ligeledes handang, nogle handang mfl.
Ser man de test der er på Dr.Dish.TV , http://www.drdish-tv.com/,
så dukker mange flere mærker op der er lysår foran det vi har på det danske marked.

Problemet er lidt at finde en boks der også virker i det nordiske marked (inkl DK)
specielt på DVB-T/T2 hvor der anvendes de nyeste standarder med digital undertekster,
HE-AAC lyd osv.

Til satellit er det mere standard, og endnu virker DVB-S/S2 og std. conax med
canal digital, men man kan ikke vide sig sikre på om canal digital ender
med at binde kunder til deres egne bokse (ligesom viasat).
Post by lasse k
[...]
Nu sender Sky og FreeSat i UK kun nu & næste som standard DVB-EPG.
Den "længere" EPG laves i deres eget format (Sky's bokse i UK bruger OpenTV).

Håndtering/visning af EPG-data er i øvrigt et punkt der adskiller mærkerne
(både bokse og TV). Der er langt mellem dem der er gode til det.
[...]
I tyskland kan der findes mange gode mærker , også i den dyre klasse,
men spørgsmålet er så om de supportere den type EPG der sendes på 28.2E
(udover nu&næste).
Det nemmeste er nu også at på nettet finde en programguide til UK,
og så i ro og mag bladre i denne, fremfor rode med boksen.