Kompasretning
Sørensen
2011-09-05 05:52:36 UTC
Jeg kom til at se på mit kompas at det går til 400 grader, det er vel en
360 graders "model" man bruger ved satellitretninger ??.

Hvor meget afviger kompasretningen på f.eks. "Astra 19¤ øst" fra
vest-Danmark til øst-danmark.

Og er der nogen der ved hvor meget elevationen afviger ?.
--
VH.
Sørensen
Erling
2011-09-05 06:07:16 UTC
[...]
Måske kan dette link hjælpe dig:
http://www.dishpointer.com/
mvh
Erling
Sørensen
2011-09-05 06:15:19 UTC
Post by Erling
Post by Sørensen
[...]
Rigtigt smart !

Mange mange tak
--
VH.
Sørensen
Karl Erik Christensen
2011-09-05 09:25:25 UTC
Post by Sørensen
Og er der nogen der ved hvor meget elevationen afviger ?.
Du kender jo 2 af 3 afstande (længder):

Satellittens højde over ækvator, samt afstanden hhv. fra Skagen til
ækvator, og Gedser til ækvator.

Så er det bare at bruge Phytagoras (1 hosliggende og 1 modstående
katete). Så har du vinklen.

Derefter beregner du jorden krumning Skagen/Gedser - ækvator :-)

Karl Erik.
--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste
Elmand
2011-09-05 11:17:41 UTC
Post by Sørensen
[...]
Du har fået et kompas med ny grader, det blev aldrig en populær sag.
Elevationen er på de mest populærer satellitter ca 25-26 grader.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne
Frank Damgaard
2011-09-06 11:30:11 UTC
Jeg kom til at se på mit kompas at det går til 400 grader, det er vel en 360 graders
"model" man bruger ved satellitretninger ??.
du kan jo omregne.
360 grader for en hel cirkel i forhold til 400 nygrader
(ret vinkel = 90° = 100 nygrader)

dvs. ønsker du 20° syd så gang med "400/360" = 22,2 "nygrader"

http://da.wikipedia.org/wiki/Nygrad