Vertikalt problem
Vidal
2011-08-09 14:50:45 UTC
Jeg har mistet alle de vertikale kanaler på sat-modtageren.

Jeg har tjekket begge stik og skrabt på tråden for at være
sikker på at der var kontakt, men lige lidt hjælper det.

Jeg indser, det kan være svært at være behjælpelig, men er
der nogen, der har et forslag?

Modtageren er en Avanit fra Harald Nyborg. Det er indstillet
på Astra/Eurobird 28 og fungerer ellers perfekt, indtil det
holdt op med at være perfekt.

Da det startede, strammede jeg stikket på modtageren og det
hjalp en kort tid, et par dage. Kan jeg have ødelagt noget
ved at arbejde med stikket uden at slukke for modtageren?
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard
Ole C
2011-08-09 17:34:56 UTC
Post by Vidal
[...]
Ikke lige på grund af at du ikke havde slukket modtageren, men tjek lige
stikket endnu en gang - for eksempel for kortslutninger?
Der er i det hele taget mange muligheder - og i denne stærkt regnvåde sommer
oplever mange problemer med kabler, diseq etc.
Men der kan da også være fejl på både modtager og LNB....
--
vh
Ole C
unknown
2011-08-09 17:57:50 UTC
Post by Vidal
Jeg indser, det kan være svært at være behjælpelig, men er
der nogen, der har et forslag?
Ja, at lade være med at købe T-Hansen-agtige ting hos Harald Skrammelborg.

Hilsen Åge
Ole C
2011-08-09 21:06:44 UTC
Post by unknown
Post by Vidal
[...]
Din citatteknik er laset.
Og der er ingen grund til at kommentere mit indlæg med din kommentar. Jeg
har ingen problemer.
--
vh
Ole C
Jan B
2011-08-09 19:55:02 UTC
Post by Vidal
[...]
Några ideer:

Med ett universal-LNB så väljs Vertikal genom att mata LNB med 13V
(ca) istället för 18V.

1) Vid dålig kontakt brukar det vara Horisontellt som får för låg
spänning och slutar fungera (när LNB växlar till vertikalt), men det
kav tänkas att 13V matningen blir så låg vid LNB att den inte
fungerar. Om du har tillgång till en "Digisat Pro" mätinstrument eller
liknande så kan du koppla in den vid LNB (med inkopplat LNB för
korrekt belastning) och mäta matningspänningen.

2) Om du inte har tillgång till en special-mätare, så skruva ur LNB
kabeln och mät DC Volt med en volt-meter (helst på kabeln vid LNB, men
du kan ju börja vid mottagaren). Kontrollera att det finns ca 13V när
du ställer in vertikalt och ca 18V vid horisontella kanaler.

3) Byt LNB
/Jan
Vidal
2011-08-09 21:23:23 UTC
Post by Jan B
Post by Vidal
[...]
Ok.
Post by Jan B
[...]
Nu har jeg desværre ikke noget måleinstrument.
Post by Jan B
[...]
Og heller ikke noget voltmeter.
Post by Jan B
3) Byt LNB
Tak Jan, for dit svar, jeg vil få fat i en anden LNB.
Mener du, det er sandsynligst at det er den, det er
galt med, dine informationer vedrørende styrestrømmen
taget i betragtning?
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard
/john
2011-08-10 16:51:15 UTC
Post by Vidal
Nu har jeg desværre ikke noget måleinstrument.
DIGITAL MULTIMETER
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2424&Grp=&n=10

/john
Vidal
2011-08-24 12:58:53 UTC
Post by Jan B
Post by Vidal
[...]
ad 3) det har jeg gjort og det løste problemet, tak for
input.
--
Venlig hilsen,

Vidal