Reservedele? :-(
Vidal
2011-06-01 11:24:26 UTC
Jeg var ved at montere min Triax 110 cm og da min kone
skulle række mig satellitten fra jorden op på taget, tabte
hun den, så armen blev bøjet i både den ene og den anden
retning.

Så nu kan jeg ikke modtage noget som helst, jeg har forsøgt
at dreje den i facon, men det vil ikke lykkes. Ved nogen om
man kan få reservedele her i Danmark til den slags, så jeg
eventuelt kunne hente en ny. Jeg orker næsten ikke at skulle
forklare hm-sat, hvad det er jeg ønsker.
--
Venlig hilsen,

Vidal
Frank Damgaard
2011-06-01 11:50:22 UTC
Post by Vidal
Jeg var ved at montere min Triax 110 cm og da min kone
skulle række mig satellitten fra jorden op på taget, tabte
hun den, så armen blev bøjet i både den ene og den anden
retning.
måske parabolskål også er blevet deformeret?
Post by Vidal
[...]
tja, måske triax kan henvise til en forhandler der kan
hjemtage dele.
spørgsmålet er dog om det ikke bliver ligeså dyr som en ny til 69€
Vidal
2011-06-01 20:40:11 UTC
Post by Frank Damgaard
Post by Vidal
[...]
Det håber jeg ikke. Den landede direkte ned på armen.
Åh åhhh.
--
Venlig hilsen,

Vidal
Bjørn Baruel Petersen
2011-06-01 13:56:26 UTC
[...]
Jeg har ikke prøvet det i praksis, men udtænkte engang en mulig metode
til at finde fokus på brugt skærm jeg havde i kiggerten:

1) Bruge solen som "satellit"

2) Få skærm til at reflektere lys: smøres ind i olie ?, lægge alu-folie
oveni ?

3) Stil, på et bord en ølkasse med hvidt papir på side modsat solen.

4) Hold skærmen i hænderne og prøv at få en lille kraftig lysplet på
papiret (Måske nødvendigt med noget ekstra skygge omkring pletten ?)

5) Få konen til at fæste målesnore fra skærmens sider til pletten =LNB
positionen

Metoden skulle også kunne bruges til at vride en skærm tilbage i facon, -
hvis ideen ellers overhovedet virker.

/Bjørn
Vidal
2011-06-01 20:39:03 UTC
Post by Bjørn Baruel Petersen
[...]
Det var en god ide, det vil jeg forsøge, når jeg får den pillet ned
fra skorstenen igen. Måske kan jeg vride armen om på den, så den
tager sin oprindelige form. :-)

Det største problem kan måske være at få parabolen til at pege direkte
på solen.
--
Venlig hilsen,

Vidal
Bjørn Baruel Petersen
2011-06-03 16:25:12 UTC
[...]
Offset paraboler i DK er (åbenbart) skåret med kant i lodret plan og
satellitten står knap 30 (25-27 afh satellit) grader oppe fra vandret.
Det kunne være en fordel at tape/klistre en sol-sigtepind på skærmen.
Den lodrette linie fra skærmens topkant til underkant skal danne en
vinkle på godt 60 grader med sigtelinien til solen.

Nu har jeg lige for et øjeblik prøvet ideen i praksis, -det virker.
Gammel mat mørkegrå 60 cm skærm hentet i udhuset.
Pletten kunne først ikke ses/findes. Så smurte jeg olie på, og så skal
jeg love for den var der, pletten lyste så det skar i øjnene.
Men retningen til solen skal være nogenlunde rigtig, her fik jeg på det
rigtige sted en rimelig pæn rund plet af ca samme diameter som en LNB.
Ellers kan man få andre linie og krydsformede pletter frem.

/Bjørn
Vidal
2011-06-04 10:38:30 UTC
[...]
Ok, det vil jeg forsøge. Jeg forsøgte lidt i går og stod vist
lidt i mine egne tanker for pludselig begyndte plastikholderen
til lnb'en, som jeg heldigvis havde taget af, at ryge.

Måske skulle jeg forsøge uden alu-foil, for det er temmeligt farligt
når solen er på.

Jeg er temmeligt sikker på at selve skålen ikke er deformeret,
når jeg kigger ind gennem hullet på lnb-holderen kommer genskinnet
fra hele skærmen, ingen mørke områder, så nu handler om at fixere
armen i det punkt.
--
Venlig hilsen,

Vidal
Bjørn Baruel Petersen
2011-06-04 18:09:16 UTC
[...]
OK, så må vi håbe det virker når du har fået den bøjede arm rettet ud.

Og af hensyn til evt. andre der måtte forsøge sig, så advare stærkt mod
at kigge direkte ind på skærmen, når den peger på solen, der er jo tale
om et ca 1 meter stort brændglas, i hvert fald med alu-folie på !

Vore erfaringer i disse dage viser vel ellers at man skulle vende
opskriften om, sådan at man sætter skærmen fast "på ølkasse" i ca rigtig
retning i forhold til solen, og så i hånden holder hvidt papir foran...

/Bjørn
/john
2011-06-04 13:42:30 UTC
Ved nogen om man kan få reservedele her i Danmark til den slags, så jeg
eventuelt kunne hente en ny
Måske her:

Triax' online Service & Support:

Triax A/S
Att.: Service
Bjørnkærvej 3
8783 Hornsyld

Telefon: 76 822 200
Fax: 88 200 420
E-mail: ***@triax.dk

http://www.triax.dk/ServiceSupport/Serviceinformation.aspx

/john
v***@mail.dk
2011-06-04 17:10:30 UTC
Post by /john
Triax A/S
Att.: Service
Bjørnkærvej 3
8783 Hornsyld
Telefon: 76 822 200
Fax: 88 200 420
http://www.triax.dk/ServiceSupport/Serviceinformation.aspx
Tak, jeg mailede til dem den 1-6, men har ikke fået noget svar endnu.
--
Venllig hilsen,

Vidal
/john
2011-06-04 20:27:24 UTC
Post by v***@mail.dk
Tak, jeg mailede til dem den 1-6, men har ikke fået noget svar endnu.
Prøv evt at snuppe knoglen så:

"Ved spørgsmål om reparationer og mere generelle spørgsmål, henvend venligst
kontakten til":

Jette Jørgensen
Telefon: 76 822 200

Jeg ved ikke hvor langt du har til Hornsyld, men en løsning kunne måske
være, at du starter limousinen og aflægger dem et besøg medbringende den
defekte del :)

Personlig henvendelse kan måske udvirke overraskende resultater...

Du skal jo ha' fikset din parabol, og rette en skæv alu-arm er vist ikke så
ligetil.

Ny arm, Villy!

/john
v***@mail.dk
2011-06-05 10:51:13 UTC
Post by /john
Post by v***@mail.dk
Tak, jeg mailede til dem den 1-6, men har ikke fået noget svar endnu.
"Ved spørgsmål om reparationer og mere generelle spørgsmål, henvend
Jette Jørgensen
Telefon: 76 822 200
Nå, den havde jeg overset. Ja, det må vente til mandag.
Post by /john
Jeg ved ikke hvor langt du har til Hornsyld, men en løsning kunne
måske være, at du starter limousinen og aflægger dem et besøg
medbringende den defekte del :)
Ja, jeg har en 100 km, men hvis det er det, der skal til, så ...
Post by /john
Personlig henvendelse kan måske udvirke overraskende resultater...
Du skal jo ha' fikset din parabol, og rette en skæv alu-arm er vist
ikke så ligetil.
Nej, den er blevet noget labil efter jeg har vredet i den.
Post by /john
Ny arm, Villy!
Sandsynligvis.

Tak for hjælpen.