28.2 E / andre freesat
a***@qbic.dk
2014-07-17 13:22:58 UTC
? jeg har Canal Digital
og havde før i tiden ITV / BBC

hvis man nu gerne vil se kanaler fra UK
hvad skal man købe af parabol ?

jeg har lige nu maximum multisat skærm

er det nok, bor i Sønderborg

/ tak
Frank Damgaard
2014-07-17 16:50:16 UTC
Post by a***@qbic.dk
? jeg har Canal Digital
og havde før i tiden ITV / BBC
hvis man nu gerne vil se kanaler fra UK
hvad skal man købe af parabol ?
jeg har lige nu maximum multisat skærm
er det nok, bor i Sønderborg
Prøv at søge lidt tilbage her i gruppen.

Der er kommet nye satelliter op, Astra 2E og 2F der har
transpondere der temmelig præcis rammmer UK og
taber signal jo længere væk du kommer .

Muligt du skal op i 130cm, 2m eller mere
og det skal IKKE være multisat, men kun med fokus
på 28.2 Øst.

De alm. gratis kanaler kan dog endnu ses med standard parabol
da de sender på Europe beam.

NB
Se på UK spot beam:

http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Astra-2F-UK.html
http://www.ses.com/4628866/astra-2e
http://www.ses.com/4628845/astra-2f
Vidal
2014-07-18 19:20:56 UTC
Hvad er de almindelig gratis kanaler?
Frank Damgaard
2014-07-20 13:42:35 UTC
Post by Vidal
Post by Frank Damgaard
De alm. gratis kanaler kan dog endnu ses med standard parabol
da de sender på Europe beam.
Hvad er de almindelig gratis kanaler?
De kanaler der ikke er på UK-spot-beam :
SkyNews, EuroNews, horror channel, CBS reality (+1),
True Drama, True Movies 1&2, True Ent.,
Movies4men, ..... og mange flere.

Men se på
http://www.lyngsat.com/Eutelsat-28A-and-Astra-2A-2E-2F.html
Alle dem der i "Beam" kolonne *ikke* har "UK" spot beam.
dvs S1/S2, Northen/Southern Europe, Europe UK,...

og selvfølgelig, VestAfrika beam kan ikke modtages her....
Vidal
2014-07-20 21:47:05 UTC
Post by Frank Damgaard
Post by Vidal
Post by Frank Damgaard
[...]
Jeg er netop på ferie og kom til min parabol uden
at røre den eller kanalsøgning osv.

Men netop horror channel, CBS reality (+1), True Drama,
True Movies 1&2, True Ent. Movies4men, mangler

- mens BBC kanalerne (I, II, III, IV) stadig er her,
altså på på 28.2 Øst, går jeg da ud fra, da jeg ikke
har ændret på noget. Jeg er ikke helt klar over, om
andre kanaler mangler.

Det er på Holmsland Klit.

Tror du, jeg skal lave en ny søgning for at få dem
tilbage?
Erling Simonsen
2014-07-21 06:35:39 UTC
Post by Vidal
Post by Frank Damgaard
Post by Vidal
Post by Frank Damgaard
[...]
Post by Vidal
har ændret på noget.
Det er på Holmsland Klit.
Tror du, jeg skal lave en ny søgning for at få dem
tilbage?
Du kan eventuelt prøve at søge på de(n) transponder de ligger på -
det er ikke sikkert du har de(n) i satmodtagerens transponderliste.
Prøv at kikke på Lyngsat eller Kingofsat.

mvh
Erling
Frank Damgaard
2014-07-21 17:35:51 UTC
Post by Vidal
Post by Frank Damgaard
[...]
de har det med at flytte rundt, så sammenlign lige med lyngsat.com
om ikke de trænger til ny søgning eller manuel rettelse
af program/transponder-data mv. (afhænger af sat-receicer hvordan)
Post by Vidal
[...]
det er jo også langt vestpå, hvor der er en chance
for modtagelse af UK-spot-beam der rammer mere snævert på UK.

hvilken type parabolskål og størrelse?
Vidal
2014-07-21 18:53:40 UTC
Post by Frank Damgaard
Post by Vidal
Post by Frank Damgaard
[...]
Jeg vil forsøge en ny søgning, når jeg kigger
på Lyngsat, mangler der rigtig mange, ganske
vist af den mere uinteressante slags. :-)
Det er en 'almindelig' offsettype, ca 1 meter.
lasse k
2014-07-22 14:34:10 UTC
Post by Vidal
Post by Frank Damgaard
Post by Frank Damgaard
Post by Vidal
[...]
Jeg er også heldig stadig at kunne modtage BBC kanalerne i Rønne på en 100
cm parabol. Der er udfald på HD kanalerne, men de andre er ok.

a***@qbic.dk
2014-07-21 07:20:44 UTC
Jeg siger tak for info.

jeg tror ikke jeg må opsætte så stor en skærm
men udlejer var da tilfreds med min 88 cm skærm, måske han godt kan se
logikken i at jeg gerne vil se de gratis Engelske kanaler.

det er ITL, BBC ... som jeg ser
men jeg skal have tilgang til Canal Digital der har jeg family pakken på
og vil helst ikke undvære disse kanaler.

/ Niels
/ tak
a***@qbic.dk
2014-07-21 07:42:02 UTC
http://www.digitalnordic.se/paraboler/stora-parabolantenner/83

kan disse skærme bruges
udlejer siger bare skærmen ikke vælter huset så må jeg egentlig opsætte
en større skærm.

så skal jeg bare finde en skærm der er stor nok til UK kanaler

/ Niels
/ tak
Martin [TMM]
2014-07-21 12:29:18 UTC
Hej
Post by a***@qbic.dk
http://www.digitalnordic.se/paraboler/stora-parabolantenner/83
kan disse skærme bruges
Det kommer rigtig meget an på hvor i landet du befinder dig. ~15km nord
for Århus er en 180cm offset ikke nok, imens på sjælland kan en 100cm
sagtens trække BBC'erne hjem.
Vestjylland har jeg vist ikke set nogen nævne om størrelser på paraboler
til BBC, endnu.

Mvh
Martin
Vidal
2014-07-21 21:18:43 UTC
Post by Martin [TMM]
Vestjylland har jeg vist ikke set nogen nævne om størrelser på paraboler
til BBC, endnu.
Jeg er i Vestjylland, Holmsland Klit, og tager
BBC kanalerne fint, uden problemer på en 1
meter offset parabol.
Frank Damgaard
2014-07-21 18:04:53 UTC
Post by a***@qbic.dk
kan disse skærme bruges
udlejer siger bare skærmen ikke vælter huset så må jeg egentlig opsætte en større skærm.
så skal jeg bare finde en skærm der er stor nok til UK kanaler
Problemet er at det er gætteværk hvor stor der skal anvendes hos dig.
Der hvor det er muligt i DK at modtage UK-spot, så er det sandsynligvis
på en "side-lobe", så det er trial and error mht. størrelse.

Du må prøve at finde nogen i området der har prøvet 28.2 / BBC/ITV og
kan rådgive om egnet parabolstørrelse. **

Officielt er modtagelse af UK-spot ikke muligt i DK!!
http://www.ses.com/4628866/astra-2e
http://www.ses.com/4628845/astra-2f
det er du godt klar over ikke?

Med de store paraboler vil jeg anbefale montage direkte i jordhøjde,
ikke fastgørelse på bygning. De har stor vindbelastning og skal
monteres af fagfolk, og kræver byggertilladelse når det er over 1 meter.

http://www.bolius.dk/antenner-og-paraboler-19405/

**)

https://maps.google.co.uk/maps/ms?msid=204957311454637204711.0004d784a80f5802155e2&msa=0
( http://goo.gl/maps/d8kqI ) ifølge denne
er 90-100cm ikke nok, undtagen du flytter vestpå til varde-ringkøbing området.

læs også http://www.astra2sat.com/ samt deres facebook side.

Derudover kommer snart en Astra 2G (opsendelse planlagt september)
der skal overtage andre kanaler, så jeg vil ikke ofre for meget
på ny parabolskål mv. til 28.2 Øst før 2G også er er på plads.

OBS!!
Og den type store parabolskåle egner sig ikke til både 1W og 28.2E
du må have en skål til hver parabol!