Parabol-beslag til træ
Vidal
2011-11-01 12:09:31 UTC
Er der nogen, der har forslag til eller evt erfaring med et
parabolbeslag til et træ, som kan holde min 110cm parabol.
Stammen er <20 cm i diameter.
Ole C
2011-11-01 14:51:15 UTC
Post by Vidal
Er der nogen, der har forslag til eller evt erfaring med et
parabolbeslag til et træ, som kan holde min 110cm parabol.
Stammen er <20 cm i diameter.
Et "almindeligt" væg-beslag kan vel bruges, men det er næppe en god idé.
Jeg har ingen erfaringer, men gætter på at et træ under 20 cm i diameter vil
svaje en del når blæst tager fat i kronen - og ikke mindst selve den store
parabol.
Og så er der ikke ret meget tv.... :-(
--
vh
Ole C
Frank Damgaard
2011-11-01 20:21:51 UTC
Post by Ole C
Post by Vidal
[...]
og for ikke at tale om at træet vokser; så parabolen kommer ud af indstilling
med tiden.
Og det er nok ikke så godt at montere et beslag på et voksende træ,
det vil jo med tiden vokse udenom/over beslaget.

....eller det var måske et "dødt" træ?
Vidal
2011-11-01 21:04:43 UTC
Post by Frank Damgaard
Post by Ole C
Post by Vidal
[...]
Det er faktisk ægte dødt. Konen bruger det til at dyrke
Cobea op ad.

http://www.albinusfro.dk/shop/klokkeranke-violet-cobaea-433p.html
Ole C
2011-11-01 21:47:34 UTC
Post by Vidal
Det er faktisk ægte dødt. Konen bruger det til at dyrke
Cobea op ad.
http://www.albinusfro.dk/shop/klokkeranke-violet-cobaea-433p.html
Tja, det link fortæller jo ikke så forfæedelig meget om træet.... ;-)
Men ok, man må vel så formode, at træet ikke har nogen krone som vinden kan
tage fat i - og måske heller ikke er særlig højt, så det er begrænset hvor
meget det kan svaje.
Parabolen har det bedst ved at blive placeret så lavt som muligt - bare den
kan "se" satellitten.
--
vh
Ole C
Karsten H. (7870)
2011-11-02 01:27:54 UTC
Post by Vidal
Er der nogen, der har forslag til eller evt erfaring med et
parabolbeslag til et træ, som kan holde min 110cm parabol.
Stammen er <20 cm i diameter.
Du kan f.eks. gå ind på:

http://www.antennelageret.dk/

og kikke på produkter og master og opsætningsmasteriel. Alle typer
gavlbeslag kan omdannes også til at kunne monteres på en træstamme.

Jeg selv købte en gang et par beslag, der ligefrem var beregnet til at
skrue på en træstamme, men hvis du vælger nr. 19069 eller 19070 -
Elefantbeslag, skal du kun bøje de to flanger, så de passer til
tykkelsen af træstammen og så et par franske skruer, der passer til
hulstørrelsen.

Så blæser den parabol nok ikke ned i vindstille.:-)

Ha' det rart
Karsten H. (7870)
Vidal
2011-11-04 21:44:33 UTC
Post by Karsten H. (7870)
Post by Vidal
[...]
Tak for linket. Jeg har ikke fundet lige nøjagtigt de referencer,
du giver, men det er sådan noget, jeg leder efter og jeg finder dem
vel også. :-)