Hvilken satellit foruden Astra 19.2 Øst
JHB
2012-02-07 22:41:39 UTC
Hej.

Jeg har tidligere modtaget ViaSat på 1 Vest, men har for nogle år siden opsagt abonnementen og denne parabol er nu i "overskud", hvilken andre satellitter foruden Astra 19.2 Øst, har betalingsfri kanaler som er værd at se på.

Jeg er ikke sportsinteresseret så ..., jeg ser gerne film, dokumentarudsendelser og gode "gamle" tegneserie.
Sprog kan være Tysk, Portugisisk, Spansk og Engelsk.

Jeg har en 70cm parabol, digital reciver og bor i Sønderjylland, vest.

Mvh
Jørn
Elmand
2012-02-07 23:18:06 UTC
"JHB" <***@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4f31a8a5$0$56772$***@dtext02.news.tele.dk...
[...]

For god ordens skyld retter jeg dig lige. Du har ikke set Viasat på 1 grad
vest.
Her huserer Canal Digital.
Ud over Astra på 19 grader er der Hotbird på 13 grader. Hotbird har kanaler
fra det meste af Europa samt mellemøstlige og nordafrikanske.
28 grader øst kunne også være en mulighed.
Du kan finde alle stationer på Lyngsat.com
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne
Martin [TMM]
2012-02-08 12:45:28 UTC
Hej
Post by Elmand
28 grader øst kunne også være en mulighed.
Han skriver at han har en 70cm parabol. Med en sådan er der ikke meget
fis i gratis kanaler fra 28 øst, medmindre man bor i det vestlige Jylland

Mvh
Martin
JHB
2012-02-10 06:00:43 UTC
Post by Elmand
For god ordens skyld retter jeg dig lige. Du har ikke set Viasat på 1 grad
vest.
Her huserer Canal Digital.
Hej og tak for svaret.

Har lige checket igen - og jo har modtaget ViaSat på 1 grad vest iht. til ViaSat's materialer som jeg modtog ifm. mit abonnementen tilbage i 1998.
Frank Damgaard
2012-02-10 13:09:43 UTC
Post by JHB
Post by Elmand
[...]
Jeg havde analog viasat dengang og de fleste "gode" kanaler fra Viasat var 5° Øst
nogle kanaler som DR2 (og DR1) var dog på 1°West vistnok i simulcrypt med canal digital.
Måske du havde et "DR" only kort fra Viasat?

men det er efterhånden længe siden Viasat lukkede de danske analoge D2Mac kanaler og
skiftede til digital.

Frank Damgaard
2012-02-08 15:10:33 UTC
Post by JHB
[...]
Overvej en 85 cm parabol (evt. den 90 cm i harald-nyborg til 350kr) og du kan
se 28.2°Øst - Astra2d med alle BBC kanaler og ITV kanaler. (foruden alle FreeSat kanaler)
Se kanalliste på
http://www.lyngsat.com/28east.html
Vær opmærksom på farvekodning på lyngsat.com :
lys-gul : ukodet mpeg2 (DVB-S)
lys-grøn: ukodet mpeg4/HDTV (DVB-S2)

Astra 2D på 28.2 er den svage som det kan være svært at få ind,
de andre satelliter på 28.2°Øst burde kunne modtages i hele DK med 70cm.

Din 70cm kunne du så bruge til Astra 19.2°Øst evt. med dobbelt beslag til 13°Øst
Jeg tvivler på at 70cm er nok til Astra 2D , selv til vestlige sønderjylland;
men du kan jo først prøve og se hvilke kanaler du får....

Se hvilke kanaler på 19 og 13 Øst:
http://www.lyngsat.com/astra19.html
http://www.lyngsat.com/hotbird.html

Hvilken sat-receiver har du ?
kan den mpeg4 og HDTV eller kun mpeg2 ?
er den egnet til andre positioner (udover 1° Vest/Canal Digital) ?

PS.
For at kunne skifte mellem flere LNB skal du bruge en DiSEqC omskifter.

Hvis du vil have både Astra 28.2°Øst og 19.2°Øst på samme parabol kan
du lave et 9° beslag:
http://www.frda.dk/sat/9g_beslag.html

Alternativ anskaf en 85cm parabol med beslag til 4 LNB, sæt
28.2° Øst LNB i "13°Ø" plads, og 19.2° Øst LNB i "5°Øst" plads.
Det har jeg fået til at fungere fint i østlige sønderjylland.

Det er vigtig at Astra 2D (28.2) er tæt på centrum så der kommer nok
signal , da ellers bliver Astra 2D for svag.
JHB
2012-02-10 05:48:55 UTC
"Frank Damgaard" <***@milpent.dk> skrev i en meddelelse news:4f32905f$0$287$***@news.sunsite.dk...

Tak for svaret.
Post by Frank Damgaard
Hvilken sat-receiver har du ?
kan den mpeg4 og HDTV eller kun mpeg2 ?
er den egnet til andre positioner (udover 1° Vest/Canal Digital) ?
Reciver er Grundig 41010 og ja den har mpeg4 og HDTV.
Post by Frank Damgaard
PS.
For at kunne skifte mellem flere LNB skal du bruge en DiSEqC omskifter.
Har jeg, da jeg tidligere har anvendt 2 paraboler.