Så skete det. BBC er flyttet.
Martin [TMM]
2014-02-06 14:50:22 UTC
Hej

Så skete det vi alle ikke gik og ventede på.
http://www.britsat.tv/webdocs/C5.cfm

BBC og ITV(1) er flyttet over på Astra 2E, og er dermed ikke at finde på
Astra 1N længere. 180cm offset er ikke nok til den slags her nord for
Århus.
Æv-bæv. Der må altså mere seriøse midler til, hvis man ønsker at se BBC
herovre på den østlige side af nordsøen.

Hilsen
Martin
Martin [TMM]
2014-02-06 15:03:35 UTC
Post by Martin [TMM]
Æv-bæv. Der må altså mere seriøse midler til, hvis man ønsker at se BBC
herovre på den østlige side af nordsøen.
Lidt info om hvor man kan forvente, og ikke forvente, hvor stor skål der
skal til for at modtage Astra 2E og 2F.
http://digitalt.tv/astra-2f-footprint-google-maps/

Linket er til 2F, men forlydener er at 2E's footprint er meget lig 2F's.

Mvh
Martin
Vidal
2014-02-07 09:37:40 UTC
Post by Martin [TMM]
[...]
Er der nogen, ser har set:

- og kan se om det er nogenlunde realistisk dækkende? Der
står jo Experimental!! ?

Ved nogen hvordan Rx1 og Rx2 skal forstås.

Antenneeffektivitet 80%? Gælder det en særlig type antenne?

Er der mon kort, der viser dækningen helt realistisk?
Martin [TMM]
2014-02-07 12:46:13 UTC
Hej
Post by Vidal
http://www.satellite-calculations.com/DVB/28.2E/EXPRIMENTAL_2F_footprint.jpg
Ja, har godt set den. Jeg kan ikke rigtig få den til at passe med
virkeligheden. Skulle man tro på det kort, havde de nye sats et større
footprint end 2D havde, og det tror jeg næppe.
Nord for Århus (Egå) er en 180'er i hvert fald for lidt hvis man vil
have signal hele døgnet. Jeg kan fra sidst på eftermiddagen få lidt
billede på fra 2F. 2E har jeg ikke prøvet endnu, da jeg lige skal have
flyttet skålen, da der er kommet et udhæng over terrassen i vejen.
Post by Vidal
Er der mon kort, der viser dækningen helt realistisk?
På SES-Astra's hjemmeside kan man i google-earth se hvordan de selv
mener de dækker med UK-spotbeamen, men det gælder kun ud til en
skålstørrelse på 60cm, så det kan ikke direkte bruges. Tager man så den
ganske uvidenskabelige forlængelse af footprintet over mod DK, så ligger
jeg også lige på grænsen af en 180'er. Det hænger jo sådan rimeligt
sammen med virkeligheden.
Noget kunne så tyde på at der bliver mere signal ovre omkring sjælland,
da der er flere der melder om brugbart signal med 100-120cm skåle. Så
heldige er vi ikke i Jylland, ser det ud til.

Her er der også et kort over 2E's vejledende footprint:
http://digitalt.tv/astra-2e-tages-brug-til-februar/

Læg mærke til den "fine" nul-linje igennem jylland.

Mvh
Martin
Jens
2014-02-09 18:32:43 UTC
Det er nu kun bbc kanalerne som er forsvundet her, itv kanalerne er her
stadigvæk.

100cm skærm.

jens sohl vojens.

Martin
Hauge
2014-02-09 18:49:01 UTC
Post by Jens
Det er nu kun bbc kanalerne som er forsvundet her, itv kanalerne er her
stadigvæk.
Ja netop, Freesat-kanalerne, de kodede er der stadig (på den kraftige,
set i forhold til dk).

Mvh Hauge
Vidal
ITV er vel også freesat?
Martin [TMM]
2014-02-10 16:10:26 UTC
Hej
Post by Vidal
ITV er vel også freesat?
SD-kanalerne er FTA, og de flytter også på et tidspunkt, så vidt jeg kan
læse mig frem til. Hvornår er der selvsagt ikke ret mange der er i stand
til at give kvalificeret svar på.
BBC lavede en svinestreg (synes vi jo i hvert fald), da de meldte ud om
flytningen dagen før, og sjovt nok mistænkeligt sammenfaldende med OL.
Ikke at det gør mig det store at det er sammen med OL, jeg ser ikke
skidtet alligevel.

ITV HD-kanalerne bliver garanteret ved med at ligge på almindelig
europa-spot.

Mvh
Martin, der netop har kreeret et hul i haven klar til fundamentstøbning
til ny placering af den store skål.
Elmand
2014-02-10 17:45:57 UTC
Post by Martin [TMM]
Hej
Post by Vidal
[...]
Det er en unfær bemærkning overfor BBC.- BBC ville da gerne sende
frit til alle.- Det er jo ikke betalingskanaler.
Det drejer sig imidlertid om rettigheder. De rettigheder BBC har købt
er kun til de brittiske øer og det ville koste dem dyrt,hvis resten af
Europa
skulle se med. Derfår MÅ de kode.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne
2730 Herlev
Martin [TMM]
2014-02-10 21:15:15 UTC
Hej
Post by Elmand
Det er en unfær bemærkning overfor BBC.-
Nejda. Jeg ville jo gerne se BBC - Gratis.
Ganske som jeg også gerne ville se DR gratis... Nej, det ville jeg
faktisk ikke, men det er en anden sag der ikke hører til her.
Post by Elmand
BBC ville da gerne sende
frit til alle.-
Aaarh, mon ikke de gerne vil have en lille skilling for det.
Jeg er sikker på at engelske journalister, mediefolk og alle de andre
BBC har på lønningslisten, gerne vil have løn for deres arbejde, ganske
som du og jeg gerne vil have løn for vores.
Post by Elmand
Det er jo ikke betalingskanaler.
Jo - for englænderne/skotterne er det.
De betaler licens for BBC ganske som vi danskere betaler licens for DR.
Post by Elmand
Det drejer sig imidlertid om rettigheder. De rettigheder BBC har købt
er kun til de brittiske øer og det ville koste dem dyrt,hvis resten af
Europa skulle se med.
Den er jeg helt og holdent med på, men det ændrer ikke ved det faktum at
jeg (og en masse andre) gerne ville kunne se BBC, ganske som "danskerne"
der flytter til sydens sol gerne stadig ville kunne se DR "derhjemmefra".
Post by Elmand
Derfår MÅ de kode.
A'hva? BBC koder ikke.
Det er længe siden de brød op med BskyB om den sag, og gik FTA med deraf
behov for at begrænse udbredelsen, til kun at omfatte UK.
Post by Elmand
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne
2730 Herlev
Med så lidt forstand på hvad der snakkes om, og hvorfor, lader vi lige
den stå et øjeblik, til skræk og advarsel.

Mvh
Martin
Elmand
2014-02-10 21:58:33 UTC
Post by Martin [TMM]
Hej
Post by Elmand
[...]
Der manglede lige lidt.- De måtte kode, da de før lå på en eurobeam.
For at undgå kodning, og ikke krænke rettigheder måtte de gå på spotbeam
Og så klær det dig ikke med nedladende bemærkninger om andre skribenter
lige meget om du er enig eller ej.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne
Hauge
2014-02-11 03:55:11 UTC
Post by Elmand
Og så klær det dig ikke med nedladende bemærkninger om andre skribenter
lige meget om du er enig eller ej.
Så nedladende var den nu ikke, men den ramte måske lidt for godt?

/Hauge
Martin [TMM]
2014-02-11 12:50:32 UTC
Hej
Post by Elmand
Der manglede lige lidt.- De måtte kode, da de før lå på en eurobeam.
Det er dælme længe siden BBC har kodet.
Post by Elmand
For at undgå kodning, og ikke krænke rettigheder måtte de gå på spotbeam
Ja, efter at Astra 2D blev taget i brug, brugte BBC ikke kodning. Det
sparede dem for en del royalties, eller hvad det nu har heddet, til BskyB.
Astra 2D havde en spotbeam til UK, men der var ret meget der røg ved
siden af. Nok til at der ikke skulle pokkers meget mere end 100cm til at
tage uk-beamen i Jylland. Jeg havde den bl.a. med god vejrreserve ved
Århus, på en 140cm. I dag skal jeg så en tak eller 2 højere op. Det
forhindrer mig ikke i at se BBC, det kræver bare en lille indsats.
Post by Elmand
Og så klær det dig ikke med nedladende bemærkninger om andre skribenter
lige meget om du er enig eller ej.
Tog det for hårdt på dig at der var nogen der var i stand til at sige
dig imod?
I så fald har de kiks på udsalg i kvickly.

Mvh
Martin
Martin [TMM]
2014-02-11 15:39:37 UTC
Hej
Post by Jens
Det er nu kun bbc kanalerne som er forsvundet her, itv kanalerne er her
stadigvæk.
Det er de så heller ikke længere.
FTA SD-kanalerne er væk. De kodede HD'ere er der endnu, og bliver nok
ved med det.

Mvh
Martin
lasse k