Parabol - Signalstyrke og SIgnalkvalitet ?
Andreas Møller Hansen
2012-05-02 20:37:50 UTC
Hej gruppe,

Jeg har i sidste weekend monteret en ny parabol som peger på 1 grad vest
- Thor5 til Canal Digital.

Parabolen installerede jeg ved hjælp af app'en Satfinder til iPhone - og
det lykkedes mig at få det finjusteret, således at min Canal Digital ADB
receiver viste 100% både i signalstyrke og signalkvalitet.

I aften ville jeg så lige checke at alt stadigvæk var i orden, da jeg
har oplevet pixellering en enkelt gang.

Nu viser signalstyrke stadigvæk 100% - men signalstyrken ligger desværre
og varierer omkring en 30-40 %

Hvad er egentlig forskellen på de to begreber signalstyrke og
signalvalitet ?
Er det mon parabolen som har forskubbet sig ? horisontalt eller vertikalt ?
Hvad er det mest sandsynligt at jeg skal dreje på ?

Andreas M. Hansen
Jan B
2012-05-03 04:10:43 UTC
On Wed, 02 May 2012 22:37:50 +0200, Andreas Møller Hansen
Post by Andreas Møller Hansen
[...]
Signalstyrka = Hur stark signalen är.
Mottagaren är dimensionerad att arbeta inom ett visst område.
Man kan alltså få problem om signalen är för stark.

Signalkvalitet = Hur rent och felfritt mottagaren kan tolka signalen.
Signalen kan vara stark men med mycket störningar.

Mäter du på samma kanal (kanal i samma MUX) nu som vid installationen?
Börja med att undersöka om kvaliteten varierar mycket över olika
kanaler. Använd http://www.lyngsat.com/packages/canaldigital.html
för att se om de sämre kanalerna har något gemensamt (frekvens,
frekvensområde, V/H eller ligger på frekvens där det sänds både
Vertikal och Horisontell polarisation.

Eftersom vissa frekvenser sänder både V och H är det viktigare nu än
förr att vrida in rätt polarisation på LNB (vrida lite på LNB i
hållaren). Det påverkar hur mycket ströning från 'fel' polaristion som
kommer igenom.

/Jan
Andreas Møller Hansen
2012-05-03 17:18:21 UTC
Post by Jan B
[...]
Hej Jan,

Mange tak for et supergodt svar som først og fremmest fik mig til at
forstå og studerelidt mere om DVB-S end jeg gjorde før (jeg var ikke
klar over at signal udlæsningen i receiveren var pr. kanal - og ikke
gældende for alle kanaler)
Det bedste i dit svar var dog rådet om at justere på LNB'ens vinkel i
holderen - for det var ikke dette jeg ville have begyndt med, jeg ville
have forsøgt at dreje på azimuth på parabolen eller elevationsvinklen -
og dette ville jo tydeligtvis ikke have hjulpet noget overhovedet,
tværtimod.
Nu har jeg drejet en ganske lille smule på LVB'en - og nu har jeg 100%
signalstyrke og 100% signalkvalitet på alle kanaler!
Endnu engang mange tak!
;o)

Andreas M. Hansen
Ole Rasmussen
2012-05-03 19:38:56 UTC
Hej
Post by Andreas Møller Hansen
Nu viser signalstyrke stadigvæk 100% - men signalstyrken ligger desværre
og varierer omkring en 30-40 %
Var din seneste måling, den med dårlig signalkvalitet, målt på HD
kanaler ? - Jeg oplever samme problem, jeg har omkring 85 - 90 %
signalstyrke, men på _alle_ HD kanaler er signalkvaliteten meget
ringe, ca. et samme som du nævner herover, men på alle SD kanaler er der
ingen problemer med med signalkvaliteten. - I praksis oplever jeg dog
ikke nævneværdige problemer med pixelering.

Bruger et Samsung 8005 med indbygget DVB-S2 tuner...

--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"
Andreas Møller Hansen
2012-05-03 20:28:51 UTC
Post by Ole Rasmussen
[...]
Hej Ole,

Nej der var ingen sammenhæng imellem HD og lav signalkvalitet - ligesom
der nu også er fuldt udslag på både SD og HD kanaler.

Jeg kom lige i tanke om at jeg da også har en Astra parabol koblet til
mit Samsung 8005 - og der er der heller ingen forskel på
signalkvaliteten på SD og HD kanaler.

Andreas M. Hansen
Jan B
2012-05-04 05:07:35 UTC
On Thu, 03 May 2012 21:38:56 +0200, Ole Rasmussen
Post by Ole Rasmussen
Hej
[...]
Har du optimerat polarisationsvinkeln, då ?
Om du inte gjort det så är det naturligt att det är HD-kanaler som
drabbas. Det är ju mestadels HD som sänds på det sättet jag nämner med
V/H på samma frekvens.

För att optimera vinkeln, ställ in en kanal på en sådan HD-frekvens
där du har dålig signalkvalitet och vrid lite på LNB. (Pejla punkterna
där kvaliteten sjunker och ställ sedan LNB i mitten.
/Jan