Dummies guide til opsætning af parabol?
Tonny Sejr Kromann
2004-04-29 10:29:15 UTC
Hej

I min fars sommerhus, er der en parabol/sat-receiver, som ikke rigtigt vil
modtage noget. Jeg har skiftet kabel, og monteret nogle triax samleboxe.
Men selve røret hvor parabolen og antennerne er monteret, kan vippe en
smule.
Nu har min far så anskaffet en lille gittermast vi skal have gjort fast,
men jeg har ikke styr på hvordan jeg skal montere/indstille selve
parabolen og dens modtage-hovede. Hvad er der af muligheder? Hvilke
sattelitter skal man sigte efter, og hvordan?
Bruger man instrumenter til at måle vinkling, eller indstiller man mens
man ser på tv-modtagelsen?
Håber I kan henvise til noget information for begyndere.
Tonny
NVJ
2004-04-29 14:14:47 UTC
On Thu, 29 Apr 2004 12:29:15 +0200, Tonny Sejr Kromann
Post by Tonny Sejr Kromann
[...]
Er det en analog eller en digital modtager?

Vedr. parabol-hovedet (LNB) skal du, hvis der skal modtages digitale
programmer, sikre dig, at det er et universal-LNB. Dette hoved kan
modtage de høje frekvenser, hvor digitale kanaler primært sendes på.

Er der tale om et ikke-universalt LNB-hoved, vil der kun kunne
modtages de lave frekvenser, hvor primært de analoge kanaler sendes
på.

Når du justerer parabolskærmen skal du være opmærksom på følgende:

Hældning/Elevation: Bag på de fleste skærme findes en gradmåler, der
angiver hældningen på skærmen. Dette har afgørende betydning for om
man fanger "banen", hvor satellitterne findes (Clarke-bæltet). Nogle
satellitter ligger lavere i horisonten end andre (set i forhold til
det enkelte modtageudstyrs placering) - grundet jordens krumning.

Drejning af skærmen: Alt afhængig af, hvilken satellit, man vil
modtage, skal skærmen naturligvis justeres til højre eller venstre.

Til dette kan man bruge flere slags måleudstyr. Noget er selvfølgelig
billigere end andet. Den billigste løsning er en satbipper, der giver
en hyletone, når man fanger en satellit. Men den kan ikke fortælle
hvilken, så om man fanger den rigtige, må man vurdere på anden vis,
f.eks. ved hjælp af kompas.

På nogle modtagere er det også muligt at følge signalstyrke/spænding
og signalkvalitet + evt. et testbillede, når man justerer udstyr.

Signalstyrke/spænding: Forbindelsen i det lokale udstyr, hvor god er
"respons" mellem modtager og LNB'er.

Signalkvalitet: Modtagelsen af signalet fra satellitten, hvor godt
modtages signalet.

Begge dele skal ligge på ca. 2/3 eller 60% og opefter for bedste
modtagelse af signal.

Nogle modtagere har mulighed for at vise en testkanal, som bliver
vist, når man har fat i den enkelte satellitposition.

Vær opmærksom på at nedenstående positioner (1,0°W, 5,0°E osv) ses i
forhold til Greenwich, så det varierer lidt set i forhold til Danmark.

Hvilke satellitter du skal sigte efter afhænger af, hvad du vil se:

Her er et par eksempler:

Thor/Intelsat 1,0°W - Analog Viasat (TV3, 3+, DR2) samt Canal Digitals
programpakker samt en række udenlandske kanaler (primært
østeuropæiske).

Sirius 5,0°E - Digital Viasat (alle kanaler) samt østeuropæiske
kanaler.

Hotbird 13,0°E + Astra 19,2°E - En del udenlandske ukodede kanaler
(engelsk, tysk, fransk, italiensk, spansk mv).

Viasat og Canal Digitals programmer kræver programkort. Du skal i
denne forbindelse være opmærksom på, hvilke modtagere, der er godkendt
af hhv Viasat og Canal Digital, for at være sikker på at kunne modtage
deres programmer.

Her er i øvrigt lidt links:
Sat-TV: www.sattv.dk - har mange gode sider omkring opsætning,
justering af udstyr mv.

Lyngsat: www.lyngsat.com - information om satellit-tv, kanaler,
satellit-positioner mv.

http://linux.adr.dk/satkoeb.html Tips til køb af digital satellit
modtager med mange gode informationer og andre links om satellit-tv
/-udstyr.

/NVJ
frank damgaard
2004-04-29 14:37:37 UTC
Post by Tonny Sejr Kromann
[...]
Er det en analog modtager eller en digital?
Hvis det er analog så kan man godt justere ved at se direkte
på TV'et. Stil modtageren på en ukodet kanal på den satellit
du vil modtage fra, og juster til der er billede.
Er det digitalt så er det ofte lettes at grovjustere med
en satfinder og finjustere med kvalitetsmåleren på den digitale modtager.
(eller grovjustere med en analog modtager)
Se på http://www.lyngsat.com for kanaler/satelliter.

Disse "triax" sammelboxe er det for TV-antenne + satellit-kabel
og i den anden for at splitte TV-antenne og satellit ?
jeg ville nok starte med at justere uden disse "Triax" boxe
men med modtager direkte forbundet til LNB.
Så er der en mulig fejlkilde mindre...

Det kan også være at LNB er defekt, og så må den skiftes,
problemet kan så være at modtageren kun virker med ikke-Universal LNB
og disse er svære at skaffe i dag.

Nogle ældre parabolskærme har en dårlig lavet/monteret arm som kan "dingle",
her er det så bedre også at udskifte parabolskærmen med en bedre.

og det kan være at modtageren har fået en eller anden defekt
så D2MAC eller PAL modtagelse ikke virker godt....

så der er mange fejlmuligheder ;(

lidt links:
http://www.lyngsat.com
http://wwww.analoguesat.co.uk
http://home.online.no/~jensts/Satellite/lookangles.htm

http://www.netcentral.co.uk/satcure/satfaqs.htm
http://www.netcentral.co.uk/satcure/lnb.htm

http://www.sattv.dk/satellit/faq.aspx
http://www.lorenzen.de/e_tinfo.htm
--
Se også http://groups.google.com/groups?meta=group%3Ddk.teknik.satellit
Tips til køb af satellitudstyr http://linux.adr.dk/satkoeb.html
Lær hvordan man bruger usenet http://www.usenet.dk/info
oPet
2004-05-16 08:27:51 UTC
Der findes et lille gratis program til Windows-PC'er (SMW-Link) på

www.smw.se

som bl.a. beregner azimuth (kompasretning) og elevation til en
satellit, bare du indtaster din egen position og satellitens placering.
Parabolen kan så bare indstilles til de værdier vha. kompas og
højdeskalaen - resten er kun finjustering, som går lettest med en
satbipper.

Det ta'r kun et par minutter...

MVH:Olaf

Database (slave) 0.003190 s
44.2344 kB
Benchmark Min Max Average Total
SELECT `lang` FROM `newsgroup` WHERE `newsgroup_url` = 'dk.teknik.satellit' (4)
0.000151 s
0.000263 s
0.000182 s
0.000729 s
2.2344 kB
2.3672 kB
2.2676 kB
9.0703 kB
SELECT `code`, `name` FROM `lang` WHERE `code` = 'da' (3)
0.000116 s
0.000152 s
0.000134 s
0.000401 s
2.4141 kB
2.4141 kB
2.4141 kB
7.2422 kB
SELECT * FROM `lang` WHERE `code` = 'da' (1)
0.000172 s
0.000172 s
0.000172 s
0.000172 s
12.5234 kB
12.5234 kB
12.5234 kB
12.5234 kB
SELECT * FROM `thread` WHERE `hash` = 'bo5zVNsA' (1)
0.000424 s
0.000424 s
0.000424 s
0.000424 s
4.2500 kB
4.2500 kB
4.2500 kB
4.2500 kB
SELECT * FROM `newsgroup` WHERE `newsgroup_id` = '47499' (1)
0.000436 s
0.000436 s
0.000436 s
0.000436 s
5.8047 kB
5.8047 kB
5.8047 kB
5.8047 kB
SELECT * FROM `temp_simthread` WHERE `hash` = 'bo5zVNsA' (1)
0.000643 s
0.000643 s
0.000643 s
0.000643 s
2.6563 kB
2.6563 kB
2.6563 kB
2.6563 kB
SELECT text_res, img_res, manual FROM porndetect WHERE hash = 'bo5zVNsA' AND page = 1 (1)
0.000385 s
0.000385 s
0.000385 s
0.000385 s
2.6875 kB
2.6875 kB
2.6875 kB
2.6875 kB
Kohana 0.010705 s
46.5469 kB
Benchmark Min Max Average Total
find_file (69)
0.000006 s
0.000605 s
0.000155 s
0.010705 s
0.5234 kB
2.1563 kB
0.6746 kB
46.5469 kB
Requests 0.098188 s
464.1094 kB
Benchmark Min Max Average Total
"bo5zVNsA/dummies-guide-til-opsaetning-af-parabol" (1)
0.100102 s
0.100102 s
0.100102 s
0.100102 s
492.1094 kB
492.1094 kB
492.1094 kB
492.1094 kB
Thread controller 0.001223 s
27.7109 kB
Benchmark Min Max Average Total
Init (1)
0.001223 s
0.001223 s
0.001223 s
0.001223 s
27.7109 kB
27.7109 kB
27.7109 kB
27.7109 kB
Thread parsing 0.078555 s
97.8984 kB
Benchmark Min Max Average Total
Other (2)
0.009403 s
0.033616 s
0.021509 s
0.043019 s
13.7500 kB
19.5625 kB
16.6563 kB
33.3125 kB
PHP Post Parsing (1)
0.002967 s
0.002967 s
0.002967 s
0.002967 s
48.4141 kB
48.4141 kB
48.4141 kB
48.4141 kB
C++ Post Parsing (1)
0.032353 s
0.032353 s
0.032353 s
0.032353 s
10.6250 kB
10.6250 kB
10.6250 kB
10.6250 kB
Three (1)
0.000216 s
0.000216 s
0.000216 s
0.000216 s
5.5469 kB
5.5469 kB
5.5469 kB
5.5469 kB
Load & uncompress 0.033538 s
11.5859 kB
Benchmark Min Max Average Total
load_thread (1)
0.033538 s
0.033538 s
0.033538 s
0.033538 s
11.5859 kB
11.5859 kB
11.5859 kB
11.5859 kB
Application Execution (507) 0.020666 s 33.418700 s 0.197984 s 0.118223 s
749.6172 kB 4,534.3750 kB 1,358.4101 kB 1,114.7266 kB